06.05.2014

ESAU på besøg

Ugandas epilepsiforening (ESAU) besøger Odense og møder Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie. ESAU arbejder for bedre forhold for mennesker med epilepsi i et land, hvor det er en udbredt opfattelse, at epilepsi smitter og stammer fra onde ånder eller forbandelser.
Over en procent af Ugandas ca. 23 millioner indbyggere har epilepsi. Epilepsi er sandsynligvis den mest stigmatiserende lidelse i Uganda efter HIV/AIDS.
Der er så sparsom viden om epilepsi, at de fleste tror, epilepsi smitter, at lidelsen ikke kan behandles medicinsk, og at den skyldes overnaturlige ånder og forbandelser. En undersøgelse har vist, at de fleste forældre til børn med epilepsi ville søge healere og kun ville henvende sig til hospitalet, hvis heksedoktorens behandling ikke virkede.
Siden 2002 har Dansk Epilepsiforening, med midler fra Danida, støttet Epilepsy Support Association Ugandas (ESAU) arbejde med at opbygge en landsdækkende epilepsiforening, der arbejder for bedre forhold for mennesker med epilepsi.
Under deres besøg i Danmark skal delegationen fra ESAU bl.a. besøge en skole og besøge Epilepsihospitalet Filadelfia.
I forbindelse med Dansk Epilepsiforenings landsmøde den 10. maj besøger en delegation fra ESAU Danmark for at fortælle om sit arbejde. De skal bl.a. hilse på Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie.
Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie har være protektor for Dansk Epilepsiforening siden 17. oktober 2013. Hun deltager i Dansk Epilepsiforenings landsmøde for at overrække forskningslegater på over en million kroner til en række forskere. Det foregår lørdag den 10. maj klokken 13.00. Ved samme lejlighed vil hun hilse på ESAUs landsformand Andrew Odongo og direktør Augustine Mugarura.
Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen udtaler: ” Det er en ære og en glæde, at Hendes Kongelig Højhed Prinsesse Marie vil deltage i vores landsmøde for at overrække forskningslegater og ved den lejlighed hilse på gæsterne fra ESAU. Der er brug for opmærksomhed om epilepsiarbejdet i Uganda. Siden vores samarbejde startede, har ESAU opnået store resultater med at sprede information, bekæmpe fordomme og gøre adgangen til behandling bedre. Men Uganda er stadig et land, hvor man kan oplever, at familier gemmer pårørende med epilepsi af vejen og lader dem bo ved siden af høns eller geder.”
Landsmødet afholdes lørdag den 10. maj på Radisson Blu H. C. Andersens Hotel, Claus Bergsgade 7, 5000 Odense. Læs mere om landsmødet her Læs mere om epilepsiprojektet i Uganda