”Køer og gæs er de nærmeste naboer; hvordan pokker skulle vi få det til at hænge sammen, når jeg ikke måtte køre bil?”

Familien var lige flyttet på landet og Elisabeth skulle snart føde, da hun fik sit første krampeanfald og sammen med epilepsidiagnosen fik kørselsforbud. I et nyt afsnit af Epilepsi Podcasten kan du høre hvilke udfordringer, det har givet hende, og hvordan familien håndterer det

I Epilepsi Podcasten om epilepsi og kørekort taler Elisabeth Birchholdt med Per Vad om de udfordringer, det har givet hende at få epilepsi og kørselsforbud. Foto: Per Vad

Som ung, og mens hun gik på universitetet, fik Elisabeth Birchholdt anfald, hvor en følelse af ubehag rullede op gennem hendes bryst, og hun mistede evnen til at formulere sig:

”Jeg kunne stå midt i en samtale med dig og få et anfald. Så fortsatte min tankestrøm med masser af ord, men jeg kunne ikke sige dem.”

Den gang skjulte hun sine anfald: ”Jeg syntes, det var lidt pinligt. Så jeg lod som om, jeg skulle nyse eller kiggede væk indtil det gik over, og jeg kunne fortsætte samtalen”

Selvom hun frygtede, at det ville ske under en eksamen eller lignende, så holdt hun anfaldene for sig selv og fik ikke stillet en diagnose:

”Jeg har bare aldrig tænkt, at jeg var sådan en, der fik epilepsi.”

Men for ikke så længe siden begyndte hun at få krampeanfald, fortæller hun i et nyt afsnit af Epilepsiforeningens podcast, Epilepsi Podcasten:

”Det er lidt mærkeligt at vågne op i sit soveværelse, og så står der tre Falck mænd, når der kun var én mand, da man gik i seng.”

Denne gang fik Elisabeth epilepsidiagnosen. Og som konsekvens af anfaldet og senere endnu et krampeanfald fik hun kørselsforbud i et år. Og det hele skete netop, som familien var flyttet fra København til et hus ude på landet lidt udenfor Viby Sjælland og Elisabeth ventede barn:

”Jeg var helt oprørt, vi havde lige købt det her hus. Køer og gæs er de nærmeste naboer; hvordan pokker skulle vi få det til at hænge sammen, når jeg ikke måtte køre bil?” fortæller hun til podcasten, mens hun står med sin blot syv uger gamle baby i en bæresele på maven.

Heldigvis tog hende mand det på den rigtige måde: ”Han grinede og sagde: Jaman det må vi bare finde ud af. Så må vi købe en fed cykel.”

Og det er da også en ladcykel med elmotor, der blev erstatning for Elisabeths bil. Alternativet er en bus, der holder på landevejen 600 meter fra deres bolig, men som kun kører hver anden time.

En anderledes barsel

Lige nu er Elisabeth på barsel. Det samme er hendes søster, der bor i København. Og Elisabeth havde forestillet sig en barsel, hvor hun skulle ind til byen og besøge familien og køre med søsteren rundt til alle mulige hyggelige barselsarrangementer: ”Men sådan blev det jo ikke helt.”

Når barslen er ovre, skal hun tilbage til sit arbejde hos pædagogisk- psykologisk rådgivning i Ringsted; det som i daglig tale ofte kaldes PPR. Det er et job, hvor hun skal køre rundt og besøge skoler og daginstitutioner, der kan ligge ti kilometer fra hendes kontor.

”Så det bliver nogle lange cykelture,” siger hun.

”Hvad så? Det kan du jo ikke.”

”Det gjorde jeg faktisk, da jeg blev ansat derude,” svarer hun: ”Man må jo prøve at finde en vej gennem det. Man må løbe hurtigere. Og der er nogle møder man må flytte rundt på. Jeg har fundet mit drømmejob, så jeg vil gå meget langt for at få det til at fungere – men det er enormt stressende.”

Påvirket livskvalitet

Elisabeth har solgt sin bil, men familien har stadig den bil, manden kører i. Og han er flink til at køre hende, hvis det er nødvendigt:

”Jeg har en meget sød privatchauffør. Men jeg synes, der er svært at bede om at blive kørt,” siger hun:

”Det synes jeg er noget, der er svært ved sådan et kørselsforbud – at man pludselig er enormt afhængig af andre mennesker og kan få en følelse af at være lidt til besvær.”

”Det gør livet langt mere besværligt og sætter begrænsninger for hvad jeg kan”, siger hun om kørselsforbuddet og epilepsien, der også har påvirket hendes livskvalitet:

”Jeg tror i det hele taget at det at få en kronisk sygdom har betydet noget for min livskvalitet. Og jeg er stadig ved at finde mig selv i det her med at have en kronisk sygdom.

Epilepsi Podcasten har også talt med Epilepsiforeningen socialrådgiver, Helle Obel, der fortæller om reglerne på området og kommer med et bud på, hvordan politikerne kunne løse mange af de problemer, folk med epilepsi har, når de får kørselsforbud.

Epilepsi Podcasten om epilepsi og kørekort finder du alle de steder, du normalt henter dine podcast. Du kan også altid finde den her på vores hjemmeside.

Epilepsi Podcasten