Se billederne: Purple Day blev markeret på flotteste vis ved Storbæltsbroen

Tirsdag den 26. marts blev Purple Day markeret i Danmark på allerflotteste vis, da Storebæltsbroen pyloner lyste op i et lilla skær.

Storbæltsbroen tirsdag aften. Klædt i lilla. Foto: David Kahr

Af Victor Bebe Larsen

Den 26. marts blev Purple Day markeret verden over.

Efterhånden har dagen taget til i popularitet, og fejres nu mange steder i verden med forskellige farvestrålende happenings for at vise støtte til dem, der lider af sygdommen og deres pårørende. Med den øgede internationale anerkendelse af dagen er det ikke kun mennesker, men også bygninger, der bliver oplyst med lilla lys; eksempelvis Operahuset i Sydney.

Og i år blev dagen ekstraordinært særlig i Danmark.

Sund & Bælt havde nemlig valgt at markere dagen sammen med Epilepsiforeningen ved at lade Storebæltsbroens pyloner være tændt i et lilla lys fra mørkets frembrud og frem til midnat.

Her var Fyn og Sjælland forbundet i et lilla lys, og over 40 medlemmer af Epilepsiforeningens medlemmer havde taget rejsen fra blandt andet Aalborg, Aarhus og København for at opleve synet tirsdag aften.

Vi har samlet et lille udvalg af de bedste billeder her: