04.06.2013

Dansk Trobalt-advarsel

Sundhedsstyrelsen melder nu ud, at Trobalt (med indholdsstoffet Retigabin)fremover kun bør anvendes til personer, hvor anden behandling ikke er mulig.

Sundhedsstyrelsen oplyser til Dansk Epilepsiforening, at der i nær fremtid går brev ud til alle neurologer og øjenlæger i Europa, hvor de anmoder om at alle patienter som behandles med Trobalt indkaldes til kontrol, hvor man så kan drøfte den videre behandling og forholdsreglerne.

De personer, som i øjeblikket er i behandling med Trobalt, må ikke stoppe behandlingen uden forudgående aftale med lægen, da et pludseligt stop i behandling kan medføre flere og langvarige anfald.

Restriktionerne skyldes, at man i kliniske langtidsforsøg har fundet blå-grålig misfarvning/pigmentering af hud, læber og negle samt pigmentering i øjne, herunder i nethinden, som er den lysfølsomme del af øjet.

Forandringerne er set hos personer, der har været behandlet med Trobalt i lang tid, typisk mere end to år. Pigmentforandringerne i øjnene kan muligvis indebære en risiko for synsnedsættelse.

Læs hele nyheden på Sundhedsstyrelsens hjemmeside "Restriktioner for brug af Trobalt (retigabin) – behandling kan medføre pigmentforandringer i øjenvæv, herunder nethinden samt hud, læber og/eller nehl." (Pdf med information fra firmat bag Trobalt, GlaxoSmithKline, 24/6 2013)

(Kilde: Sundhedsstyrelsen)