Epilepsilægernes ny formand kender til epilepsiens allermørkeste sider

Overlæge Jakob Christensen, der bl.a. har forsket i epilepsipatienters dødsrisiko, er blevet ny formand for Dansk Epilepsi Selskab. Han vil bl.a. arbejde for retningslinjer for epilepsibehandling

Epilepsilægernes faglige forening, Dansk Epilepsi Selskab, har fået ny formand. Det bliver overlæge på Aarhus Universitetshospital Jakob Christensen, der fremover skal stå i spidsen for det faglige selskab.

Ud over at være Aarhus-overlæge og klinisk lektor ved Aarhus Universitet er Jakob Christensen også en anerkendt forsker med mange artikler bag sig. Hans projekter har tit haft fokus på nogle af de mørkeste sider ved epilepsi så som dødsrisiko. Og flere af dem har fået støtte af Epilepsiforeningens forskningsfond.

Epilepsi Nyhedsbrevet, der udgives af Epilepsihospitalet, har talt med ham om, hvad der i hans øjne er de mest presserende emner for epilepsiselskabet at tage fat om. Der peger han på de udfordringer på epilepsiområdet, som Sundhedsstyrelsen rapport om epilepsiområdet peger på:

”Alle punkter er vigtige for Dansk Epilepsi Selskab. Jeg synes dog, at det er mest oplagt, hvis Epilepsiselskabet som fagligt selskab satser på følgende i prioriteret rækkefølge: Kliniske retningslinjer og visitationsretningslinjer, tværfaglig klinisk kvalitetsdatabase, udbredelse af viden om epilepsi, kompetenceudvikling og efteruddannelse, sundhedsfaglige kompetencer på bosteder og sammenhængende forløb og koordination,” siger han.

Epilepsiforeningen havde et tæt og godt samarbejde med den tidligere formand, Helle Hjalgrim, og Epilepsiforeningens formand er sikker på, at samarbejdet med den nye formand vil blive lige så godt:

”Først og fremmest tillykke til Jakob og også til Dansk Epilepsi Selskab – det er en virkelig kompetent formand, der brænder for epilepsisagen, de har fået der”, siger Lone Nørager Kristensen og fortsætter:

”Sammen med Epilepsihospitalet har vi haft et tæt samarbejde med epilepsiselskabet og den tidligere formand, Helle Hjalgrim, hvor vi i fællesskab pressede på for at få lavet en rapport om epilepsiområdet og siden flere bevillinger til området. Det lykkedes, men arbejdet er selvfølgelig langt fra færdigt. Og jeg er sikker på, at vi kan få et rigtig godt samarbejde med Jakob, der vil føre til et fortsat løft af epilepsiområdet til gavn for alle patienterne.”

Epilepsi Nyhedsbrevet