13.06.2019

Bliver unge med epilepsi mobbet?

Næsten her anden af de unge og yngre voksne med epilepsi, som deltog i norsk undersøgelse, var blevet mobbet

To studerende ved Oslo Universitet har i en masteropgave set på de psykosociale udfordringer, der kan følge med, når yngre mennesker får epilepsi. Og nogle af resultaterne både overrasker o chokerer de to studerende. For det viste sig, at 44 % af deltagerne i undersøgelsen havde oplevet mobning, og mobningen påvirker de ramtes skolegang og erhvervsvalg.

174 personer med epilepsi i alderen 14-40 år deltog i undersøgelsen. 142 af deltagerne fandt man på Drammen Sykehus, hvor man lavede kliniske interview og 32 var fra Norsk Epilepsiforbunds ungdomssommerlejr, hvor deltagerne svarede på et spørgeskema.

Fakta fra undersøgelsen
  • 44 procent havde oplevet mobning
  • 66 % af de mobbede og ”kun” 34 % af de ikke-mobbede havde haft brug for psykologbistand.
  • 46 % af de mobbede og ”kun” 30 % af de ikke-mobbede rapporterede om højt skolefravær
  • Epilepsidiagnosen havde påvirket erhvervsvalget hos 44 % af de mobbede og ”kun” 35 % af de ikke-mobbede,
  • 41 % af alle deltagerne havde i forskellige sammenhænge holdt deres epilepsi hemmelig.
  • Ifølge studiet tyder det på, at åbenhed og fravær af skam i forbindelse med epilepsien bidrager til, at omgivelserne får en bedre forståelse af sygdommen.

”Information”, svarer Thea Moth, der står bag opgaven, på et spørgsmål fra den norske epilepsiforening om, hvad der skal til for at bekæmpe mobningen: ”Mobning skyldes ofte, at man mangler viden om epilepsi. Der er mange misforståelser, kan jeg forestille mig, og det skaber stigmatisering. Så det vigtigste må være information, så folk ved, hvad epilepsi er.”

Norsk Epilepsiforbund