Får stor handicapris for sit arbejde med bl.a. epilepsi

Handicaprådet i Københavns Kommune uddelte i slutningen af 2022 årets Handicappris til sundhedsfaglig konsulent Marlene Linnebjerg Kudsk: ”Jeg er jo bare mig,” fortæller hun: ”Jeg elsker mit arbejde og jeg føler, jeg gør en forskel”

Sundhedsfaglig konsulent Marlene Linnebjerg Kudsk får tildelt årets Handicappris af Handicaprådet i København Kommune. Foto: Privat

Af Madeline Luidor Heltberg

Hvert år uddeler Handicaprådet i Københavns Kommune Handicapprisen til en ildsjæl, der gør en særlig indsats for borgere med handicap i kommunen. I 2022 gik prisen til Marlene Linnebjerg Kudsk, der er sundhedsfaglig konsulent på Center for Børn med Handicap. Hun fik prisen for sit ekstraordinære arbejde indenfor sundhed, epilepsi og seksualitet.

Som sundhedsfaglig konsulent gør hun en ekstraordinær indsats hver dag, sagde borgmesteren i sin tale: ”Du er børnenes forkæmper og trygge havn. Du er en kvinde med ambitioner på børnenes vegne” sagde borgmester, Karina Madsen, prisoverrækkelsen.

Borgmesteren roste også Marlene for sit store arbejde med at bryde tabuet omkring seksualitet på handicapområdet, og for den store indsats, Marlene yder på epilepsiområdet.

”Jeg er jo bare mig”

Malene Linnebjerg Kudsk

Det var en overrasket Marlene, der modtog prisen foran i alt 50 fremmødte venner og kollegaer.

”Det er meget uventet – jeg kan slet ikke forstå det! Jeg er jo bare mig.” fortæller den tydeligt rørte vinder: ”Jeg elsker mit arbejde og jeg føler, jeg gør en forskel, og det er da dejligt, at der er andre, der er enige i det, og at jeg får et rygstød til at fortsætte med at give den alt hvad jeg har i et job som jeg elsker!” afslutter hun.

Men det er kun Marlene selv, der er overrasket. Blandt alle de fremmødte, var der enighed om, at Marlene er den helt rigtige vinder:

”Marlene har været afgørende for den sundhedsfaglige retning i Center for Børn med Handicap. Takket være hendes arbejde er seksualitet fx en fast del af kerneopgaven i centret. Marlene er børnenes forkæmper. Hun kræver, at vi har høj faglighed og kvalitet i alt hvad vi gør, og hun er en evig inspiration for os alle sammen. Jeg er så glad for, at Marlene får den anerkendelse” fortæller Marlenes leder, centerchef, Connie Ebba Cramer Jensen.

Blomster og 6000 kr.

Handicapprisen uddeles til en ”ildsjæl, der gør en usædvanlig stor indsats for mennesker med handicap i København”. Prisen uddeles hvert år af Handicaprådet i Københavns Kommune, og består af en buket blomster, et diplom samt et beløb på 6.000 kroner. Prisen blev overrakt af Socialborgmester Karina Madsen og Katrine Ring, Fagdirektør i Socialforvaltningen, Københavns Kommune.

Epilepsiforeningen har tidligere bragt en artikel med Malene , hvor hun  fortæller om sit arbejde med seksualitet i målgruppen. Den kan du læse via nedenstående link.

Socialforvaltningen Borgercenter Handicap og Epilepsi (pdf)