25.07.2011

Fokus på parforhold

Fra bl.a. Dansk Epilepsiforenings medlemsundersøgelser ved man, at epilepsi belaster et parforhold både økonomisk og psykosocialt. Med et nyt parforholdskursus sætter foreningen nu aktivt fokus på, hvordan man styrker familielivet, når epilepsi er en del af parforholdet.

Kurset handler ikke om parforhold i krise, men om at styrke familielivet og undgå ridser i lakken. Der er lagt op til en weekend med lærerige og underholdende oplæg og godt socialt samvær.  Blandt oplægsholderne er sexolog Lene Alexander.

Lene Alexander, der har en multihandicappet barn og underviser på sexologuddannelsen hos Joan Ørting omkring handicappede og seksualitet, glæder sig til kurset:

”Jeg lover det bliver en fantastisk oplevelse med en masse brugbare tips og tricks til at få et sjovere, dybere, mere intimt og nært parforhold,” siger Lene Alexander.

Hun vil bl.a. tale om værdier i parforholdet og om kærlighedens sprog: ”Mennesker udtrykker og modtager kærlighed på forskellig vis. Kærlighedssprog er de 5 sprog eller måde hvorpå vi gør det. Det der tit er en udfordring i et parforhold er at vi viser vores kærlighed til vores partner på samme måde som vi selv ønsker at blive elsket. Måske har vores partner et andet sprog og føler sig derfor ikke elsket og så kan konflikterne starte. Det er en viden der er meget værdifuld at kende som par, for når vi ved hvilket "sprog" vores partner taler, er der jo ikke noget vi hellere vil end at tale det sprog. Når begge parter føler sig elsket, påvirker det hele vores liv.”

På kurset er der også oplæg ved Lotte Vinther, sygeplejerske og rådgiver i Dansk epilepsiforening, der vil tale om mestring af epilepsien. Når man har styr på epilepsien, så er det nemmere at få styr alt muligt andet. Mestring af epilepsi handler også om, hvordan man sikrer, at epilepsien ikke fylder for meget i ens liv.

Kurset afholdes 8.-9. oktober. Der er tilmeldingsfrist 25. august. Læs mere om parforholdskurset

(Kilde: Dansk Epilepsiforening)