Forskere og patienter er enige: Epilepsi går ud over hukommelsen

På Facebook fortæller patienter om deres problemer med f.eks. at huske navne og fastholde ferieminder. Og i en ny forskningsartikel ser forskere på hukommelsesproblemer hos forskellige anfaldstyper

I en forskningsundersøgelse viste det sig, at hos patienter med generaliseret epilepsi og epilepsi i venstre side af tindingelappen var der primært tale om problemer med langtidshukommelsen. Mens patienter med epilepsi i højre side af tindingelappen havde både en en dårligere kort- og langtidshukommelse end de andre. Foto: Stockfoto

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

”Jeg har lige været inde på tanken og købe aftensmad, fordi jeg glemte den aftensmad, jeg tog med på arbejde for at spare penge Det er ikke første gang,” skriver Cecilie på Facebook og fortæller, at det er bare et af mange eksempler på hendes hukommelsesproblemer.

Cecilie er bestemt ikke den eneste med epilepsi, der har svært ved at huske. Det kan man bl.a. se på kommentarerne til et af Epilepsiforeningens opslag på Facebook. Men man kan faktiske også få det bekræftet hos forskerne.

Det er ikke alverden, der er blevet forsket i epilepsi og hukommelsesproblemer. Men nu har den tidligere læge på Epilepsihospitalet Filadelfia og en gruppe titauiske kolleger sammenlignet kortids- og langtidshukommelsen hos mennesker med fokale epilepsianfald, generaliserede anfald og raske med hinanden.

Og generelt klarede patienterne med epilepsi sig dårligere end den raske kontrolgruppe, når det galt visuelt hukommelse. Men når det galt historier, de fik fortalt, var det ikke nogen særlig forskel, siger forskerne.

Forskerne testede 33 patienter med temporallaps epilepsi, 42 patienter med generaliseret epilepsi og 57 raske personer. De gav deltagerne nogle visuelle test, hvor de bl.a. skulle huske en række tal og ord, og en verbal test, hvor de skulle huske en fortælling. Man testede, hvor godt de huskede efter 30 minutter, og igen efter fire uger.

Testene viste, at der er forskel på problemerne hos de forskellige epilepsigrupper. Hos patienter med generaliseret epilepsi og epilepsi i venstre side af tindingelappen var der primært tale om problemer med langtidshukommelsen. Mens patienter med epilepsi i højre side af tindingelappen havde både en en dårligere kort- og langtidshukommelse end de andre.

Patienterne fortæller

Det er hvad, nogle forskere siger om epilepsi og hukommelsesproblemer. Men hvad med patienterne; hvad fortæller de om hukommelsesproblemer? Vi har på Facebook spurgt Epilepsiforeningens følgere, hvordan de oplever hukommelsesproblemer.

Og som Ida tørt og humoristisk svarer: ”Det kan jeg ikke huske.”

Vi spurgte ikke folk, hvilken type epilepsi og anfald, de har. Men alle de mange kommentarer handlede om problemer, der lignede hinanden:

”Jeg oplever tit, at navne er væk. Folk har helt styr på mig, men jeg kan ikke huske, hvor de kender mig fra. Det ender nogle gange med, at jeg lidt pinligt berørt må spørge: Hvor kender du mig fra, og hvad er dit navn?” fortalte Majbritt

Og det med navnene, var der mange, der genkendte. En af dem var Michael: ”Jeg er også forfærdelig dårlig til at huske navne eller passwords. Et par ugers ferie og jeg er ligesom blank. Giver visse udfordringer som IT ingeniør – no go at skrive den slags ned.”

Hukommelsesproblemer kan være en stor gene og ærgrelse i dagligdagen, hvor flere f.eks. fortæller, at de må scrolle gennem deres feriebilleder for at huske noget som helst fra deres rejser.

Det kan også være en gene på jobbet. Det er Kirsten et eksempel på:

”I arbejdssammenhænge laver jeg vejledninger til ALLE arbejdsprocedurer, jeg udfører. Det hjælper mig i det daglige. det eneste problem med den metode er, at kvaliteten af mine vejledninger afhænger af, hvor god oplæringen er.”

Charlotte har også udfordringer på arbejdet, men som hun fortæller: ”På mit arbejde synes de heldigvis bare, at det er hyggeligt, når jeg spørger om det samme 10 gange.

Kirsten og Charlottes skriver alt ned, og det trick hører man om i mange kommentarer, hvor folk fortæller, hvordan de laver huskelister, fører dagbog, holder kalender, tager billeder, lever struktureret og bruger mobilens muligheder for noter og alarmer. Men som Charlotte skriver:

”Jeg bruger også huskeseddel, men der glemmer jeg tit, hvor jeg har lagt den, ligesom med min mobil, fjernbetjeningen osv. osv.”

Epilepsia Open  og Epilepsiforeningens facebookside