Bragende start for Epilepsinetværket

Epilepsinetværket kom godt fra start ved et fuldt booket arrangement på Grand Hotel i Odense.

Konferencedagen i Odense var bygget op med en række korte oplæg med efterfølgende diskussioner ved bordene. Foto: Morten Ravn

Af Morten Ravn
morten@epilepsiforeningen.dk

Fra morgenstunden vrimlede det med liv på Grand Hotel i Odense. Sundhedsprofessionelle fra hele landet var mødt op til videnskonferencen om epilepsi for ansatte på bosteder. Den store interesse for arrangementet havde givet lidt pladsproblemer og derfor blev deltagerne delt op i to hold i hvert sit lokale, der kom igennem det samme program, men på forskellige tidspunkter. Initiativtagerne til netværket er sygeplejerske og sundhedsfaglig konsulent Marlene Kudsk fra Københavns Kommune og sygeplejerske Annette Frederiksen fra Odsherred Kommune.

Idéen med dagen var, at det skal munde ud i et netværk for sundhedsprofessionelle der på den ene eller anden måde har med epilepsi at gøre. Her kommer de via Epilepsinetværkets portal til at kunne spare og udveksle viden. Herudover skal det gerne bidrage til en øget viden om epilepsi generelt. Jazz Pharmaceuticals fungerer som arrangør af mødet og her kan sygeplejerske Annette Lyngby allerede oplyse, at der har været en overvældende interesse for at sidde med i styregruppen for netværket.

Det er svært at finde viden om epilepsi, så det her er super
Linda Nebel

Dagen var bygget op med en række korte oplæg med efterfølgende diskussioner ved bordene. Ved et bord sad social- og sundhedsassistent Eva Dines Christensen fra Autismecenter Vestsjælland i Slagelse. I hendes afdeling er hun den eneste sundhedsfaglige person. De resterende 75 ansatte er pædagoger, men hun har en center-sygeplejerske, hun kan spare. Eva står for det meste selv for uddannelsen af personalet på det sundhedsfaglige område og var derfor mødt op for at blive klogere på epilepsi generelt.

”Vi har flere med epilepsi, så det er ikke ukendt for os, at nogle har epilepsi. Men der er ikke nogen af os, der er eksperter. Så jeg vil gerne blive dygtigere til at spotte borgere med epilepsi,” fortæller hun.

Ved samme bord sad Linda Nebel, sygeplejerske og sundhedsfaglig konsulent fra Silkeborg kommune. Hun fungerer som ledernes sparring for 20 institutioner. Hun har også store forventninger til netværket.

”Jeg synes, at det er svært at finde viden om epilepsi, så det her er super,” siger hun.

Blandt foredragsholderne var Anne Sabers, overlæge, dr.med., speciallæge i neurologi på Rigshospitalet. Herudover var der en paneldebat med Mette Nielsen, klinisk specialsygeplejerske på neurologisk afdeling på Epilepsihospitalet Filadelfia, Aase Lorenzen, mor til en datter med udviklingshandicap og epilepsi og sygeplejerske og sundhedsfaglig rådgiver Camilla Skødt Bonde fra Epilepsiforeningen. Endelig var de to initiativtagere sygeplejerskerne Marlene Kudsk og Annette Frederiksen.

Marlene Kudsk var kommet i kontakt med medicinalvirksomheden Jazz Pharmaceuticals, der gerne ville fungere som samarbejdspartner. De havde arrangeret konsulentvirksomheden New Stories, der fungerede som facilitator. Her havde de tilsyneladende ramt et område med et stort behov. Der var 144 tilmeldte til arrangementet og yderligere 30 på venteliste. Og selv om det ikke var alle der dukkede op på dagen var det sikkert at sige, at der var fuldt hus.

Interesseret i at deltage?

Du kan læse mere om forummet for sundhedsprofessionelle på bosteder og søge medlemskab her.

Epilepsiforeningen