03.05.2011

Jobkampagne

En ny beskæftigelseskampagne, ”Søg job – evner i fokus”, har som mål at få personer med handicap til at søge job, at få virksomheder til at åbne dørene og at motivere jobcentrene til at hjælpe personer med handicap så effektivt som muligt med at finde job. Kampagnen peger på, at det er et fælles ansvar for både ledige med handicap, jobcentre og virksomheder at få handicappede i job.

Der er afsat 10 mio. kr. fra handicappuljen til kampagnen, der bliver synlig for offentligheden gennem annoncer i landsdækkende dagblade, lokalaviser og på Internettet. Men det er i høj grad kampagnens konkrete indsatser og arrangementer, der skal sikre handling bag ordene. Blandt initiativerne er:

• Karrieredage hos virksomheder for personer med handicap
  • Møder for personer med handicap med fokus på jobsøgning
  • Arrangementer, hvor virksomheder kan blive klædt bedre på til at ansætte personer med handicap
  • En hotline, hvor enhver kan stille spørgsmål om, hvordan handicap og job kan kombineres

På kampagnens hjemmeside, www.evnerifokus.dk, kan man også læse mere om, hvor og hvornår de forskellige arrangementer finder sted.

Kampagnen er en fælles indsats fra beskæftigelsesministeriet, Dansk Handicaporganisationer og Virksomhedsforum for Socialt Ansvar.  Stig Langvad, Danske Handicaporganisationer, er glad for, at kampagnen tager udgangspunkt i, at det er et fælles ansvar at få personer med handicap i job.

”Jeg er glad for, at vi samarbejder med både jobcentre og virksomheder om kampagnen. Vi vil skabe opmærksomhed om, at mennesker med handicap har ret til at få samme tilbud fra jobcentret, som andre ledige får, så de kan komme i job. Og omvendt har ledige med handicap pligt til at søge job, så de kan blive vurderet på deres evner. Præcis ligesom alle andre ledige,” siger Stig Langvad.

Dansk Epilepsiforening støtter kampagnen og planlægger supplerende initiativer. Epilepsiforeningen har tidligere lavet et fremstød over for både ledige med epilepsi og jobcentrene, der skulle få flere ledige med epilepsi i arbejde. Og her på hjemmesiden er der en række sider med råd til jobsøgende samt informationer og en folder, der kan være en støtte for medarbejdere i jobcentre og arbejdsgivere. (Kilde: Beskæftigelsesministeriet. Se ”Søg job – evner i fokus”s hjemmeside: www.evnerifokus.dk)