09.05.2011

Stormøde imod handicap-hetz

Danske Handicaporganisationer (DH) – som er paraplyorganisation for bl.a. Dansk Epilepsiforening – går til modangreb på Kommunernes Landsforbunds (KL) hetz imod handicappede og socialt udsatte, som KL giver skylden for kommunernes dårlige økonomi.
Modangrebet kommer bl.a. i form af et stormøde den onsdag den 1. juni fra kl. 13-16 på Hotel Nyborg Strand. Det er gratis at deltage og alle er velkomne. Dansk Epilepsiforening håber, at så mange som muligt møder op. Og foreningen er enig med DH’s formand, Stig Langvad:
”Debatten har kørt på ekstreme eksempler, som skaber et fordrejet billede af virkeligheden. På den baggrund forsøger kommunerne at gennemføre en markant svækkelse af både serviceloven og borgerens retssikkerhed ,” siger Stig Langvad.
Dansk Epilepsiforenings formand, Lone Nørager Kristensen, har i flere indlæg på Bloggen argumenteret imod kommunernes hetz. Hun har peget på, at handicappede og socialt udsatte i de seneste år ikke har oplevet andet end nedskæringer og forringelser, så man kan ikke give dem skylden for kommunernes dårlige økonomi. Til gengæld er kommunernes udgifter til bureaukrati steget, påpeger hun.
I handicapverdenen frygter man, at hetzen fører til, at kommunerne får sat Folketinget ud af kraft. Stig Langvad peger på, at Kommunernes Landsforening kræver afskaffelse af klagemuligheder og større muligheder for at skære ned på handicapområdet.
Bag stormødet den 1. juni står Danske Handicaporganisationer, Socialpædagogerne, Foreningen Det Sociale Netværk, HK Kommunal, Dansk Socialrådgiverforening og FOA. På mødet er der taler af Bettina Post, Formand Dansk Socialrådgiverforening; Palle Simonsen, Foreningen Det Sociale Netværk; Stig Langvad, Formand Danske Handicaporganisationer; Benny Andersen, Formand Socialpædagogerne; Claus Gahrn, Næstformand HK Kommunal, samt Jakob Sølvhøj, formand for pædagogisk sektor FOA.
(Kilde: Danske Handicaporganisationer og Bloggen. Læs mere om stormødet på DHs hjemmeside)