10.05.2011

Overlæge tør provokere

På Epilepsikonferencen 2011 den 31. maj stiller overlæge Bjarke á Rogvi-Hansen spørgsmålet: ”Hvad vil man som patient og læge egentlig stå model til?”

Overlægen fra Rigshospitalets epilepsiklinik er hovedtaler på årets største konference på epilepsiområdet. Under overskriften ”Fagre nye verden” går han tæt på behandlingstilbuddene til den tredjedel af epilepsipatienterne, som ikke kan gøres anfaldsfri via medicinsk behandling:

”Der er et stort marked for den efterladte tredjedel,” udtaler han og fortsætter:

”I dag tilbyder fx. kineserne at helbrede stort set alle kroniske lidelser – herunder epilepsi – med stamceller. Det er en dyr og potentiel farlig behandling, hvis værd ikke er underbygget på nogen måde. Kun et fåtal kan få fjernet anfaldene ved en operation, hvor det syge væv opereres bort. Amerikanske læger tilbyder at indoperere elektroder i hjernen på epilepsipatienter. Men der findes også en form for ‘naturmiddel’, der har været kendt til behandling af epilepsi i flere tusinde år, men som undgås pga. fordomme. Hvad sker der lige her? Kan det hele hænge sammen?,” spørger Bjarke á Rogvi-Hansen.

Han er ikke den eneste på Epilepsikonferencen 2011 den 31. maj, som tager fat på den allernyeste viden eller har mod på at være provokerende.

Blandt de otte workshops finder man fx overlæge og forskningsleder ved Forskningsenheden på Filadelfia, Helle Hjalgrim, som fortæller om den genetiske forsknings afsløring af baggrunde for diagnoser som fx Drawet.

Med den provokerende titel ”Inklusion eller tålt ophold” holder skoleleder på Børneskolen på Filadelfia, Børge Jensen, oplæg om børn med epilepsis muligheder i skolen set i lyset af nedskæringer og den aktuelle folkeskoledebat.

Resultaterne af den hidtil største danske undersøgelse af epilepsipatienters sociale og økonomiske forhold præsenteres af Poul Jennum, professor, overlæge dr. Med. Fra Dansk Center for Søvnmedicin.

Dagen slutter med et godt grin af den slags, man bliver klogere og får ny energi af, når forfatter, filosof og foredragsholder, John Engelbrecht, taler om ”Livsmod i modvind”

Man kan læse programmet og tilmelde sig Epilepsikonferencen 2011 her

(Kilde: Dansk Epilepsiforening, Epilepsikonferencen 2011)