11.05.2011

Befriende debat uden filter…..

Jeg synes egentlig det er helt befriende at der nu endelig er nogle politikere som tør tage en debat om hvorledes handicapområdet skal udvikles og hvor grænserne for støtte er. Også selvom synspunkterne værdimæssigt står langt fra hvad jeg selv tænker.
Jeg er nemlig træt helt ind til benet af den vildtvoksende underskov af højtbetalte analytikere og eksperter som udtaler sig om stort og småt indenfor det politiske område. Samt de altid medfølgende spindoktorer som drejer dagens debat efter forgodtbefindende.
De eneste som sjældent kommer til orde er politikerne selv. Og hvis de endeligt skal ud over rampen med deres budskaber, foregår det primært i ”15 sekunders demokratiet” (læs: TV+reklamer), hvor alt helst skal afleveres i mundrette doser på stærkt afmålt tid og naturligvis pakket godt ind i spin.
Det er vilkårene i den TV-zappende virkelighed hvor vi hastigt skifter mellem nyheder om økonomiske katastrofer, prinsessebryllupper, hestevanrøgt i Sønderjylland eller hvem der skal være den næste landstræner (….det skal i øvrigt naturligvis være Ricardo – den eneste som NOGENSINDE har vundet noget…!).
Hvordan fa´en endte vi egentlig her?
Jeg vil gerne stemme for at vi i langt højere grad får adgang til at høre hvad vores politikere faktisk mener og tænker – uden filter og såkaldte nøgterne analyser…! Og gerne i hele mediebilledet; TV, aviser, radio og web.
Vi har brug for at gå vores folkevalgte efter i sømmene på vigtige værdipolitiske spørgsmål – tiden er ved at være der, hvis ikke det hele skal sande til i økonomispørgsmål. Man kunne måske lettere omskrevet sige, at vi gerne ser flere af de ”varme stemmer” tilbage på bekostning af de ”kolde stemmer”.
Jeg ville nemlig vældigt gerne vide noget mere om, hvor de faktisk vil hen med det her lille vidunderlige land med alle dets vidunderlige eksistenser, både de skæve og de andre! (…gad vide hvem der egentlig er flest af…?)
Og når vi nu er inde på emnet med tonen i debatten om personer med handicap: husk at der afholdes stormøde i Nyborg 1. juni i tidsrummet 13-16 under overskriften ”Stop Hetzen”. I kan læse mere om mødet på DEF´s hjemmeside.
Her vil blandt andet handicaporganisationerne komme til orde, og give de mest højtråbende politikere er vægtigt – og helt nødvendigt – modspil! Mød op og giv dit besyv med – det er mere relevant end man desværre drømmer om…..
Af Per Olesen, socialrådgiver