13.05.2011

Egedal bøjer sig i skolesag

Egedal kommune og forældrene til 16-årige Rasmus Dyfort, der har epilepsi, har været uenige om, hvorvidt Rasmus har ret til et 10. skoleår, og for fjorten dage siden, så sagen ud til være gået helt i hårdknude.

Efter at have været omtalt i pressen gik sagen videre til Undervisningsministeriet. Ministeriet har nu afgjort, at Egedal Kommune er forpligtet til at give Rasmus et 10. klasses tilbud.

Til bladet folkeskolen fortæller skolechef Egon Agerlin: "Vi mente, at det ville bringe ham videre mod en erhvervsuddannelse. Men vi har så lavet den formelle fejl, at vi ikke tilmeldte ham til afgangsprøverne inden fristen den 1. december sidste år. Det passer så fint med, at forældrene ikke mener, at en STU er brugbar. På grund af den formelle fejl er vi nødt til at sige, at han fortsætter i folkeskolen et år mere," fortæller Agerlin.

Rasamus’ mor Anja Dyfort er glad for afgørelsen: "Men jeg forstår ikke helt, at man som borger skal over Ekstra Bladet og alt muligt andet for at få ret. Nu må vi så bare håbe, at afgørelsen holder," siger hun.

Da sagen kom frem i pressen udtalte Dansk Epilepsiforenings formand, Lone Nørager Kristensen, til epilepsiforeningen.dk: ”Det er altid ulykkeligt når børn kommer i klemme på den her måde. Vi har dog en klar forventning om, at Egedal kommune lever op til Folkeskolelovens bestemmelser." Hun glæder sig nu over, at der er kommet en løsning, som familien Dyrfort tilsyneladende er tilfreds med.

Sagen startede i 2008, da Rasmus Dyfort var tæt ved at dø på grund af et epileptisk anfald. I den forbindelse var han halvandet år væk fra Toftehøjskolen i Ølstykke, og da han skulle tilbage, vurderede Egedal Kommune, at han allerede havde gået nok i skole.
(Kilde. Lokalavisen Egedal)