21.02.2020

Nordmænd undlader at tage medicin som aftalt

Hver femte patient i en mindre norsk spørgeundersøgelse glemte ofte eller af og til at tage deres medicin – og det var tit med vilje

I Norge har specialsygehuset på epilepsiområdet, SSE, spurgt 333 af deres voksne epilepsipatienter, om hvor gode de var til at tage epilepsimedicinen som aftalt. Patienterne havde alle oplevet anfald indenfor det seneste år.

22 procent af deltagerne svarede, at de ofte eller af og til glemte at tage medicinen som foreskrevet. 19 procent svarede at de ofte, af og til eller en sjælden gang bevidst lod være med at tage medicinen som aftalt, skriver den norske epilepsforenings blad, Epilepsinytt.

”Dette er vigtig forskning, fordi dårlig medicinsk compliance kan være en afgørende årsag til dårlig anfaldskontrol”, siger epilepsiprofessor Morten Ingvar Lossius fra SSE. Og han påpeger at dårlig compliance for eksempel kan føre til forkert behandling, f.eks. unødvendige skift af medicin og unødvendige operationsudredninger.

Han mener også, at det er vigtigt at få klarlagt, hvorfor patienter bevidst undlader at tage den medicin de burde: ”Kan det skyldes at nogen tvivler på diagnosen? Kan det være generende bivirkninger? Eller er det måske praktiske årsager.”

Norsk Epilepsiforbunds medlemsblad, Epilepsinytt