22.09.2017

Husk din medicin, få tilstrækkelig søvn og drik kaffe med god samvittighed

Det er konklusionen i en norsk doktorafhandling, der ser på et udvalg af anfaldsudløsende faktorer

En norsk doktorafhandling har fulgt epilepsipatienter, der har været indlagt på afdelingen for neurologi og klinisk neurofysiologi ved St. Olavs Hospital i årene 2006-2010, og set på nogle af de faktorer, som måske kan fremkalde anfald.

Doktorafhandlingen er lavet af neurolog og overlæge Christian Samsonsen ved St. Olavs Hospital. I tre artikler ser han på om på om  koffein, manglende medicin og søvnunderskud påvirker  anfald.

I dyrestuder har man observeret, at store doser koffein kan fremkalde epileptiske anfald, men gælder det også for mennesker? Nej, siger Samsonsen, i den ene af de tre artikler:

”Drik kaffe med god samvittighed”, siger han og fortæller, at han i undersøgelserne ikke har registreret ændringer i koffeinindtaget op til epileptiske anfald.

Manglende søvn og manglende medicin

Til gengæld er der mange anfald, der skyldes, at man har glemt at tage sin medicin. Samsonsen henviser til undersøgelsesresultater, hvor man har målt serumkoncentrationen (mængden af medicin i blodet) i forbindelse med anfald og sammenlignet det med serumkoncentration i anfaldsfri perioder. Hos 39 % kunne man se, at de med sikkerhed eller sandsynligvis havde glemt at tage deres medicin.

Derfor understreger den norske læge vigtigheden af at minde patienter om, hvor afgørende det er, at man altid husker sin medicin.

I den tredje og sidste artikel ser han på sammenhængen mellem søvn og epileptiske anfald. I Samsonsens studie fandt man, at manglende søvn var en faktor, der fremkaldte anfald uafhængig af andre faktorer som alkoholindtagelse, depression, angst, stress og medicin.

Få hjælp til at huske medicinen og undgå anfaldsudløsende faktorer

På vores hjemmeside kan du læse mere om anfaldsudløsende faktorer

Her fortæller vores sygeplejerske, hvad du skal gøre, hvis du har glemt at tage din medicin.

I vores webshop kan du som medlem af Epilepsiforeningen bestille en gratis doseringsæske (værdi 99 kr.). Hvis du ikke er medlem kan du melde dig ind for 275 kr. og få en gratis doseringsæske sammen med medlemskabet.

Med app’en DrugStars kan du blive mindet om at tage din medicin og blive belønnet med stjerner, når du husker det. Stjernerne kan du donere til Epilepsiforeningen, så laver DrugStars dem om til rigtige penge.

Norsk Epilepsiforbund