21.09.2017

Epilepsibehandling med VNS-stimulator kan betyde anfaldsfrihed

En Vagus Nerve Stimulator har betydet store omvæltninger i Patricks og hans families liv, fortæller de i en lille film

Patrick fik epilepsi som 3-årig. Da sygdommen var værst, havde han op til 200 anfald om dagen, og forældrene måtte være der 100 procent for ham, fortæller hans mor Pauline Ajana, i den lille film.

Efter tre års kamp, hvor man uden held prøvede at få anfaldende under kontrol ved hjælp af medicin, fik han tilbudt en VNS, som familien takkede ja til.

VNS står for Vagus Nerve Stimulator. Det er en lille pacemakerlignende stimulator, der sættes ind under huden i venstre side af brystkassen. Stimulatoren sender små elektriske impulser til hjernen ved at bruge en af hjernens nerver (Nervus Vagus) som forbindelse, så signalerne kan fordeles bredt ud til hjernen. Hos personer med svært behandlelige epilepsi virker VNS stimulatoren ved, at impulserne fra stimulatoren kan standse eller afværge epileptiske anfald.

I Patricks tilfælde virkede VNS’en sammen med den øvrige behandling så godt, at han blev anfaldsfri.

image

Det har været lidt svært at vænne sig til ikke at have anfald, men det er så dejligt at slippe af med.

Patrick

”At gå fra at have et barn med 200 anfald om dagen til at have et rask barn har jo ændret alt. Så vi i dag kan leve et nogenlunde normalt liv,” fortæller Patricks mor.

Den succesfulde behandling har også betydet store omvæltninger for Patrick, der bl.a. siger: ”Det har været lidt svært at vænne sig til ikke at have anfald, men det er så dejligt at slippe af med!”.

Patrick, der i dag er 14 år, har været heldig med sin VNS-behandling. Generelt siger man, at halvdelen af de børn og voksne, der får indopereret en VNS stimulator, kan forvente at få reduceret antallet af deres anfald med 50 procent. Heraf kan 4 procent forvente at blive anfaldsfrie. Andelen af patienter, der kan forvente at blive anfaldsfrie, stiger til 15 procent, hvis varigheden af epilepsien er under 5 år, og de max har prøvet 4 slags epilepsimedicin.

Media Planet

Her har vi en side, hvor du kan læse mere om behandling med VNS.

Her kan du læse om, hvad man kan gøre, hvis medicinen ikke virker.