08.04.2013

Ny 112 app

Danmark har fået en ny officiel 112 app. Med den kan man starte et opkald til alarmcentralen og samtidig sende mobilens GPS-koordinater af sted. På den måde kan man få hjælp hurtigere.

Oplever man en ulykke, er det ikke altid, man kan sige, præcist hvor man er. Men har man downloadet den nye 112 app, sender man et GPS-koordinat, når man aktiverer 112 app’en. På den måde kan Alarmcentralen se, hvor man kontakter dem fra og sende hjælpen af sted med det samme. Det kan i sidste ende redde menneskeliv.

Danmarks officielle 112 app til smartphones kan nu downloades gratis fra Google Play, Apple Appstore og Windows Marketplace.

Man læse mere på http://www.112app.dk/ eller se introduktionsfilmen

Vær særligt opmærksom på, at når du har downloadet 112 app’en, skal du åbne den og indtaste dit telefonnummer, for at 112 app’en er korrekt installeret på din telefon. 112 app’en virker ikke, hvis mobilens GPS er deaktiveret. Og hvis dit batteri er under 25 procent, vil 112 app’en starte opkaldet til alarmcentralen, men ikke sende GPS-koordinater.

Ved epilepsianfald er det sjældent nødvendigt at ringe 112. Men man skal tilkalde 112, hvis kramperne varer i mere end 5 minutter, hvis anfaldet gentager sig, hvis anfaldet sker under under badning, eller hvis personen er kommet til skade. Læs mere om førstehjælp ved epilepsi-anfald

(Kilde: Operate, 112app.dk og Dansk Epilepsiforening)