Nyudnævnt epilepsiprofessor får 2 millioner til epilepsiforskning

Jakob Christensen fra Aarhus Universitetshospital har modtaget to millioner kroner til forskning, hvor endemålet er at styrke forebyggelsen af epilepsi efter erhvervet hjerneskade

Overlæge Jakob Christensen ved Epilepsiforeningens konference 2022. Foto: Epilepsiforeningen

Overlæge Jakob Christensen fra Aarhus Universitetshospital, der også er formand for epilepsilægerne faglige selskab (Dansk Epilepsi Selskab), kan nu også kalde sig professor. Jakob Christensen tiltrådte sit professorat på Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet den 1. december 2022.

Den nyudnævnte professor kan også glæde sig over en stor forskningsbevilling fra Lundbeckfonden. Jakob Christensen vil undersøge sammenhængen mellem epilepsi og hjernelæsioner.

Ingen undersøgelse har til dato kombineret brugen af omfattende genom-data med detaljerede oplysninger om hjernelæsioner og epilepsi. Dette projekt vil analysere prøver fra 4.000 patienter diagnosticeret med epilepsi efter hjernelæsioner. Prøver fra iPSYCH-databasen vil blive brugt i kontrol, hvilket giver en unik mulighed for at studere epilepsi efter hjerneskade.

Studiet forventes at give ny viden om sygdomsmekanismer og dermed nye mål for forebyggelse af epilepsi efter erhvervet hjerneskade

Aarhus Universitet