Dansk forskning sætter spørgsmålstegn ved amerikanske advarsler

Stort dansk studie viser, at lamotrigin hverken var forbundet med risiko for udvikling af hjerterytmeforstyrrelser hos ellers hjerteraske, eller med øget dødelighed hos hjertesyge personer som indløste recepter på lamotrigin.

Sidste år advarede de amerikanske sundhedsmyndigheder (FDA) om, at lamotrigin kan øge risikoen for alvorlige hjerterytmeforstyrrelser, som kan være livstruende for i forvejen hjertesyge patienter. (Se artikel)

Nu har overlæge Jakob Christensen i samarbejde med statistiker Betina B Trabjerg og seniorforsker Julie W Dreier i en stor dansk undersøgelse af flere end 90.000 undersøgt nye brugere af lamotrigin. I deres studie fandt de, at lamotrigin hverken var forbundet med risiko for udvikling af hjerterytmeforstyrrelser hos ellers hjerteraske, eller med øget dødelighed hos hjertesyge personer som indløste recepter på lamotrigin.

Forskerne har via Lægemiddelstatistikregisteret fundet 91.949 personer over 15 år som fra 1997 til 2016 har fået udskrevet lamotrigin. Via Landspatientregisteret og Dødsårsagsregisteret har de ikke fundet nogen signifikant forskel i risiko forbundet med lamotrigin behandling. Deres resultater støtter derfor ikke op om FDA’s advarsel mod Lamotrigin til personer i risiko for hjerterytmeforstyrrelser.

Jakob Christensen fortæller at det er helt centralt for både patienter og læger, at de kender risici og kan afveje gavnlig virkning og mulige bivirkninger, når det gælder behandling af epilepsi og bipolar lidelse med f.eks. lamotrigin. Jakob Christensen er overlæge på Aarhus universitetshospital og lektor på Aarhus Universitet.

Da observationsstudier som ovennævnte ikke kan bruges som afgørende bevis for eller imod øget risiko for hjertesygdom, bakker forskerne op om FDA’s ønske om flere undersøgelser af hjerterisikoen ved en række andre lægemidler, der virker på samme måde som lamotrigin.

Du kan læse forskningsartiklen her

Epilepsiforeningen