Jesper Skibby fortæller ærligt om sin epilepsi

Den 25. august kan du møde Jesper Skibby til et foredrag i Aalborg, hvor han fortæller om sit liv og karriere og en smule om sine oplevelser med epilepsi. Tilbage i 2019 fortalte han også om sin epilepsi til Ekstra Bladet og i en  film på Folkemødet. ”Man kan jo dø af epilepsi”, sagde cykellegenden bl.a.

Det startede måske i 1992 med et massestyrt under Tirreno Adriatico i Italien. Skibby havde ikke hjelm på og fik ikke bare kraniebrud, men også en efterfølgende indre blødning i hjernen. Han blev i hast fløjet til Eindhoven og lå isoleret og sterilt i halvanden måned. Heldigvis groede skaden sammen, og han blev så effektivt genoptrænet, at han vandt en etape i det efterfølgende Tour de France.

Men nogle år senere begyndt han at føle sig mærkelig, fortæller Jesper Skibby til Ekstra Bladet: ”Pludselig faldt jeg om. Selv opdagede jeg intet før bagefter, men min kone Mette blev selvfølgelig voldsomt forskrækket over mine kramper og spasmer.”

”Herefter gik jagten ind på at finde den medicin, der kunne holde mig anfaldsfri. Det meste sløvede mig, så det ville jeg ikke have. Men nu kører det, og efter 2011 har jeg holdt fast i det, der virker bedst for mig.”

“Jeg vil ikke læse om min sygdom”

I dag har både han og familien et afslappet forhold til sygdommen, men da den brød ud, var det et chok for både ham og familien.

”Heldigvis fortog angsten sig hurtigt, fordi jeg blev taget effektivt hånd om. Og jeg må indrømme, at jeg er god til at fortrænge den slags og lægge det bag mig. Af samme grund vil jeg ikke læse om min sygdom, for man kan jo dø af epilepsi, og den slags vil jeg ikke gå og tænke på”, siger cykelhelten til Ekstra Bladet.

For Jesper Skibby er det værste ved et epileptisk anfald den uro og bekymring, det skaber omkring ham. Og så det faktum, at han er helt ødelagt bagefter – øm i hele kroppen og med bidsår i tunge og kind.

”Heldigvis har jeg været anfaldsfri siden 2011. Min medicin er god, og jeg har ingen bivirkninger. Faktisk kan jeg gøre præcis, hvad jeg vil – med undtagelse af at drikke alkohol. Det går ikke i spænd med epilepsimedicin, så det er for længst lagt på hylden, forklarer den 54- årige tidligere cykelrytter.”

Rammer hele familien

Ekstra Bladet har også talt med Epilepsiforeningens direktør, Per Olesen, der fortæller, at Jesper Skibby bestemt ikke er alene om sin sygdom. Det er en sygdom, som 55.000 danskere har og epilepsiens problemer begrænser sig ikke til anfaldene.

”Epilepsi er en sygdom, der rammer hele familien, når én bliver syg. Desværre er der en gruppe, som man ikke kan gøre anfaldsfri uanset behandlingen, og epilepsi er meget andet og mere end anfald,” forklarer Per Olesen.

Mød Skibby i Aalborg

Den 25. august 2022 kan du komme til foredrag med den tidligere professionelle cykelrytter Jesper Skibby i Vejgårdhallen i Aalborg. Cykellegenden, der er kendt for sine hurtige replikker, vil fortælle om sit liv og karriere, hvor han bl.a. også fortæller lidt om sine udfordringer med epilepsi.

Dørene åbnes kl. 18.00, hvor der er fællesspisning, og foredraget starter kl. 19. Pris: 100 kr. per person.

Du kan tilmelde dig her

Kilde og foto

Artiklen blev først bragt på vores hjemmeside i 2019. Som kilde brugte vi Ekstra Bladet. Filmen blev vist som optakt til en debet om epilepsi på Folkemødet 2019 arrangeret af Sundhedspolitisk Tidsskrift. Foto: Jesper Skibbys hjemmeside.