06.02.2013

Valproat-problemer bekræftes

Det er kendt, at Valproat er et problematisk præparat i forbindelse med graviditet hos kvinder med epilepsi. Det bruges derfor meget sjældent i Danmark til gravide med epilepsi. En af risikoerne ved brug af valproat under graviditeten bekræftes af en ny undersøgelse. Den viser, at gravides brug af epilepsipræparatet kan påvirke intelligensen og indlæringsfunktioner negativt hos børnene helt op til seks-års alderen.

Undersøgelsen viser samtidig, at den negative effekt omvendt kan mindskes ved folinsyretilskud under graviditeten.

I perioden 1999 til 2004 rekrutterede forskerne 305 gravide kvinder, der benyttede et af fire lægemidler mod epilepsi: valproat, carbamazepin, lamotrigin eller phenytoin. Forskerne undersøgte kvindernes børn i seks-års alderen.

Resultatet viste, at de seks-årige, hvis moder havde brugt valproat under graviditeten, havde en IQ, der var nedsat med 7-10 point, sammenlignet med børn af mødre, der havde brugt et af de andre lægemidler. Valproat var også forbundet med dårligere hukommelse, verbale evner og indlæringsvanskeligheder.

(Kilde: Dagens Medicin)