Har du brug for hjælpemidler?

Det er altid en god ide at tale med din epilepsilæge/epilepsisygeplejerske om, hvorvidt der er særlige hjælpemidler i forhold til din epilepsi, som er hensigtsmæssige i netop din situation.

Alle kommuner har også en afdeling som har at gøre med hjælpemiddelområdet, hvor du kan stille spørgsmål til hjælpemidler generelt.

Hjælpemiddelbasen

På hjælpemiddelbase.dk kan du se oplysninger om hjælpemidler og forhandlere af hjælpemidler.

Anfaldsalarmer

Der findes forskellige alarmer, som kan medvirke til at sikre, at et anfald ikke overses. Vi har lavet en side med de alarmer, hvor der er dokumentation for, at de er afprøvet efter nogle minimumskrav i forhold til sikkerhed og funktionalitet. Du kan også læse om mulighederne for at få tilskud til en alarm.

Anfaldskalender

Det kan være rigtigt svært at huske, hvor mange anfald man har haft, derfor er det yderst vigtigt, at føre en anfaldskalender. En god oversigt over ens anfald er nemlig et uundværligt redskab til en god behandling.   Her kan du f.eks. bruge den anfaldskalender i lommestørrelse, som kan hentes gratis og portofrit på vores siden med pjecer og materialer.

Hos Epilepsiforeningen kan du bestille en praktisk anfaldskalender i lommestørrelse. Der findes også forskellig apps, der kan bruges

ID armbånd

Der findes forskellige udgaver af ID armbånd, som indeholder vigtige oplysninger, der giver personer, som overværer et anfald, mulighed for at hjælpe personen med anfald.

Wristbands i silikone, der indeholder en metalplade, hvor du kan få graveret dine personlige oplysninger som f.eks. navn, kontaktperson, sygdom og medicin. De findes i mange forskellige farver, mønstre og  størrelser.

Solsikkesnoren – vier du har et usynligt handicap

Solsikkeprogrammet skal gøre usynlige handicap synlige. Hvis du går med Solsikkesnoren, giver du signal til dine medmennesker om, at du i visse situationer kan have behov for mere tid, tålmodighed eller hjælp. Virksomheder, som er en del af Solsikkeprogrammet, har forpligtet sig til at træne sine medarbejdere, så de ved, hvad et usynligt handicap er, hvad Solsikken betyder, og hvordan man bedst møder en person med et usynligt handicap. Solsikkeprogrammet og Solsikkesnoren giver ingen særlige rettigheder eller økonomiske fordele, men mange oplever, at de føler sig mere trygge, når de går med Solsikkesnoren.

Du kan bestille solsikkesnoren ved at sende en mail til epilepsi@epilepsiforeningen.dk

Doseringsæsker til medicin

Det er en fordel at bruge doseringsæske. Alle ved, at det kan være svært at huske at tage medicin hver dag, og måske flere gange dagligt. Medicinen skal forhindre, at der kommer anfald, derfor er det vigtigt at tage den – også selv om man ikke har anfald mere. Hvis medicin ikke tages regelmæssigt, kan svingningerne i blodets medicinindhold være årsag til anfald. Når du bruger doseringsæske, kan du altid se, om du har husket medicinen.

Beskyttelseshjelme

Ved nogle former for epilepsi kan det være nødvendigt at bruge hjelme og lignende udstyr, som beskytter hovedet mod stød. Det er især nødvendigt ved hyppige, uvarslede anfald som oftest medfører, at personen pludseligt falder omkuld.