Hvad kan vi hjælpe med?

Jeg har epilepsi

siden til unge med epilepsi kan du læse om at håndtere din sygdom på den bedst mulige måde. Du kan også læse om de ændringer, der sker omkring behandlingen, når du går fra barn til voksen.

siden til voksne mænd med epilepsi, ser vi på de mænd, som ønsker sig et normalt liv med sport, sex og bilkørsel lige så meget som alle andre mænd, men hvor epilepsien kan give problemer. Her er er gode råd om de udfordringer, epilepsien kan give, og svar på de oftest stillede spørgsmål.

For kvinder med epilepsi er der særlige problemstillinger vedrørende den medicinske behandling, når kvinden er i den del af livet, hvor de har et aktivt seksualliv, skal bruge prævention, ønsker børn eller kommer i overgangsalderen. På disse sider forsøger vi at svare på de mest almindeligt forekommende spørgsmål om disse forhold.

På siden for “ældre” med epilepsi kan du læse om nogle af de forhold, der er specielle for mennesker over 60 år, der får eller har epilepsi.

Jeg er pårørende til et barn eller en voksen med epilepsi

Når et menneske får epilepsi, rammer det hele familien. Derfor har vi lavet en serie og artikler der henvender sig til forskellige gruppper af pårørende:

Forældre til børn med epilepsi.

Forældre til unge med epilepsi

Forældre til børn og unge med udviklingshæmning

Børn der har søskende eller forældre med epilepsi

Jeg vil være medlem for 60 kr.

Som medlem af Epilepsiforeningen får du bl.a. adgang til rådgivning, blad, kurser, netværk gennem sociale aktiviteter, og du støtter bl.a. forskning og interessearbejde for mennesker med epilepsi og deres pårørende.

I 2022 fylder Epilepsiforeningen 60 år. Det markerer vi bl.a.ved at tilbyde medlemskab for 60 kr. det første år. Det gælder både personlig medlemskab og hustandsmedlemskab.

Jeg vil vide noget om min/mit barns type af epilepsi.

Der findes mange typer af epilepsi; epilepsisyndromer. Et epilepsisyndrom er kendetegnet ved en særlig gruppe af tegn og symptomer, som når de lægges sammen, giver en særlig sundhedsmæssig tilstand. Det kan betyde, at epilepsien starter på et bestemt alderstrin, at der optræder bestemte typer anfald, at der er typiske EEG-forandringer, og at forløbet af epilepsien er nogenlunde forudsigeligt.

Ved at identificere et syndrom, er det muligt for lægen at give vejledning om behandling.

Jeg har spørgmål om epileptiske anfald?

Der er mange forskellige typer anfald. De kan forekomme i hvilken som helst del af hjernen. Nogle anfald er generaliserede, hvilket betyder at begge hjernehalvdele er påvirket. Andre er fokale, hvilket betyder at de kun påvirker en del af hjernen. Hjernen er ansvarlig for alle funktioner i både psyke og krop. Hvad der sker hos en person under et epileptisk anfald, vil afhænge af, hvor i hjernen anfaldet foregår.

Her kan du læse om epileptiske anfald og se film med forskellige typer fokale anfald og forskellige typer generaliserede anfald. Du kan også læse om hvad der kan fremprovokere anfald, og hvad du kan gør for at undgå dem.

Jeg vil gerne tale med en rådgiver

Hvis du er medlem af Epilepsiforeningen, kan du få rådgivning hos vores socialrådgiver og vores sygeplejerske.

Vi har også en advokat, du kan kontakte om arv og testamente. Og vi har en aftale med HGF om forsikringsrådgivning.

Jeg har spørgsmål om kørekort, tilskud eller job

Reglerne for epilepsi og kørekort er komplicerede og altid helt individuelle. De afhænger bl.a. af din epilepsi og den konkrete situation.

Mennesker med epilepsi skal kompenseres for de ekstraudgifter, de får på grund af handicappet. Der findes forskellige former for tilskud, aflastning og støtte.

Her ser vi på dine erhvervsmuligheder, når du har epilepsi. Og vi beskriver de ordninger, der kan hjælpe dig, hvis epilepsien giver problemer på jobbbet eller uddannelsen.

Jeg vil bestille materialer

Du kan let og portofrit bestille eller downloade informationsmaterialer.

Tilmelding til Epilepsikonferencen 2022

Mød alle eksperterne på Epilepsikonferencen i Odense d. 20. maj og få en status på, hvor epilepsiområdet står i dag og hvor behandlingen, hverdagen og forskningen er på vej hen.

Lyt til podcast

I Epilepsi Podcasten tager vi forskellige epilepsiemner op og taler om dem med både en ekspert, der svarer på spørgsmål, og en patient eller pårørende, der har epilepsiens udfordringer inde på livet.

Tegne abonnement på gratis nyhedsbrev

Hver måned kan du gratis få månedens vigtigste nyheder om epilepsi, forskning, debat og informationer om foreningen.

Tegn abonnement

Jeg er fagperson

Hvis du er skolelærer, kan du bl.a. læse om, hvad man skal vide som skolelærer, hvis en elev har epilepsi? Hvad skal man fortælle til de andre børn og deres forældre? Hvad gør man, hvis eleven får et anfald på skolen? Alt det får du svar på her.

Hvis du er plejepersonale for en person med epilepsi og udviklingshæmning, kan du få viden og gode råd her.

Hvis du er plejepersonale for en ældre med epilepsi, kan du læse om epilepsi hos mennesker over 65 år her.

Hvis du søger behandlingsvejledninger og retningslinjer, så finder du dem her.

Hvis du er interesseret i kurser, afholder Epilepsihospitalet Filadelfias kursusafdeling kurser for fagpersoner. Dem kan du læse om på Filadelfias hjemmeside.

Bliv medlem for 60 kr.

09.05.22
Hvad skal der til for at lære at leve med sin epilepsi?
03.05.22
Epilepsiforeningens formand mener, at en undskyldning vil være naturligt
03.05.22
Epilepsihospitalet fejrede sit 125 års jubilæum med besøg af bl.a. Epilepsiforeningens protektor,....
03.05.22
Camilla Skødt Jørgensen startede den 2. maj som Epilepsiforeningen nye sundhedsfaglige rådgiver
26.04.22
Nyt afsnit af Epilepsi Podcasten handler om epilepsikirurgi
26.04.22
Standup-komikeren Christian Fuhlendorff vil på kommende epilepsikonference blandt andet give svar p....

Epilepsiforeningen

Læs mere om os her
Alt om epilepsi

Læs om anfald, epilepsiformer, behandling, førstehjælp, hjernen og alt det andet.

Rådgivning

Få professionel rådgivning af sygeplejerske og socialrådgiver.

Bestil materialer

Bestil gratis informationsmaterialer nemt og portofrit

Epilepsikonferencen

Mød alle eksperterne ved årets store epilepsibegivenhed. Gratis for medlemmer.

Arrangementer

Mød ligesindede ved Epilepsiforeningens sociale arrangementer, kurser og foredrag

Min side - selvbetjening

Opdater dine medlemsoplysninger og styr dine tilmeldinger til arrangementer og nyhedsbreve.