12.09.2013

Debat om penge fra firmaer

Danske Patienter – og medlemsorganisationerne – er i den seneste tid blevet kontakt af en række medier, der spørger ind til patientforeningers samarbejde med medicinalindustrien.
Dette er blandt andet sket i forbindelse med udgivelsen af professor Peter Gøtzsches bog, "Dødelig medicin og organiseret kriminalitet", om læger og andre aktørers samarbejde med industrien her hjemme og internationalt.

I forbindelse med debatten arbejder Danske Patienter nu på en fælles politik på området, som gør det lettere at melde klart ud som paraply. Politikken er endnu ikke færdigudarbejdet og godkendt.

I sin bog langer Peter Gøtzsche kraftigt ud efter medicinalindustrien og patientforeninger, der modtager penge fra industrien:
"De fleste patientforeninger får økonomisk støtte fra industrien. Og man bider ikke den hånd, der fodrer en," sagde Peter Gøtzsche til Altinget.dk

Danske Patienters direktør imødekommer nogle af Gøtzsches kritik: "Vi er faktisk enige med Peter Gøtzsche i mange af hans synspunkter. Det er også derfor, at Danske Patienter ikke modtager nogen penge fra industrien. Samtidig har vi afvist at samarbejde med forskellige danske og internationale organisationer, der er massivt støttet," siger Morten Freil, Danske Patienters direktør, til Altinget.dk.

"Hvis en patientforening er så massivt støttet, at den ikke kan overleve uden støtte fra medicinalindustrien, så kan man ikke være sikker på, at den taler patienternes sag," fortsætter han.
En del af Danske Patienters medlemsorganisationer samarbejder med industrien og modtager støtte. Men selv om Morten Freil problematiserer patientforeninger, der modtager "massiv støtte", vil han ikke tage stilling til, om støtte i mindre skala er et problem.

"Vi ved simpelthen for lidt om, hvilken betydning mindre samarbejder med industrien har," siger Morten Freil, der går ind for mest mulig åbenhed, når det kommer til samarbejde med medicinalindustrien. Gøtzsches bog får en noget ublidere modtagelse hos andre af bogens aktører.
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, LVS, giver kraftige vendinger Gøtzsche svar på tiltale og mener, at Gøtzsche ikke har evidens for sine påstande.

Lægemiddelindustrien selv afviser også anklagerne fra Peter Gøtzsche:
"Lægemiddelindustriforeningen kan ikke genkende det billede, bogen prøver at tegne af en konspiratorisk og korrumperet alliance mellem patientforeninger, læger, myndigheder, forskere og lægemiddelindustri," siger viceadministrerende direktør i Lægemiddelindustriforeningen Henrik Vestergaard i en skriftlig kommentar. Han fortsætter:
"Professor Gøtzsches farverige stil og tendentiøse sprog blokerer for en saglig debat om et emne, som alle naturligt bør tage alvorligt, og som potentielt kan have store konsekvenser for patienternes behandling."

Dansk Epilepsiforening er en af de organisationer, der modtager beskedne beløb i støtte fra medicinalvareindustrien. Pengene er typisk målrettet konkrete projekter som fx informationsmøder og støtte til pjecer.

(Kilde: Danske Patienter, Altinget og Dansk Epilepsiforening)