21.06.2012

125.000 nye medlemmer

Landets patientforeninger har på fem år fået 125.000 nye medlemmer. Det viser en opgørelse, som netnyhedstjenesten Altinget.dk har lavet.
Flest nye medlemmer kan Kræftens Bekæmpelse notere. Danmarks klart største patientforening har siden 2007 fået 69.000 flere medlemmer. Målt som stigning i procent har fremgangen dog været størst for
Scleroseforeningen, der på fem år har fået 28 procent flere i medlemsskaren.
Scleroseforeningens direktør, Mette Bryde Lind, vurderer, at væksten skyldes, at foreningen har haft en bevidst strategi for at fastholde medlemmer og hente nye:  ”Ud over at gøre os mere synlige, så har vi også gjort meget ud af at fortælle, hvad vi bruger vores penge på,” siger hun til Altinget.dk.
Bjarne Ibsen, ekspert på Syddansk Universitet i folkelige bevægelser, mener, at patientforeningernes fremgang skyldes et målrettet arbejde: ” De arbejder benhårdt og superprofessionelt for at få flere medlemmer.”
Direktør i Dansk Sundhedsinstitut, Jes Søgaard, peger på, at flere og flere får en diagnose, og at mange lever med en kronisk sygdom. Han vurderer også, at patientforeningernes succes skyldes, at man på sygehuse og hos praktiserende læger er dårlige til at udnytte det stigende engagement hos patienterne.
(Kilde: metroxpress.dk)