7-årig redder søster fra at drukne under et anfald

Da Morgan fik et epileptisk anfald i familiens pool i Georgia, USA, sprang hendes 7-årige bror til og reddede hende fra at drukne

20-årige Morgan Smith var nået til det sidste og nederste trin ned i familiens badebassin i Brantley Country i Georgia, USA, da det begyndte at sorte for hendes øjne.

Derefter husker hun ikke noget. Men hendes 7-årige bror, Aiden McCullough, så hvordan hun fik et epileptisk anfald og faldt bagover ned i poolen.

”Jeg tænkte, ligesom, Åh min Gud, Åh min Gud, hun dør!” fortæller Aiden til CNN.

Rent instinktivt sprang drengen til, greb fat i søsterens hår og holdt hende oven vande, mens han skreg efter hjælp.

”Han har aldrig lært, hvordan han skal hjælpe mig, Han kunne bare se at jeg havde brug for hjælp og gjorde det”, fortæller Morgan til CNN. ”Jeg har en af hverdagens superhelte i mit liv”, siger hun også.

Den unge pige har tidligere haft to-tre anfald om dagen, men siden hun for noget tid siden begyndte at få epilepsimedicin havde hun været anfaldsfri – indtil den dag i bassinet.

For fremtiden vil hun aldrig bade uden at der er en voksen tilstede, lover hun nu.

I de baderåd, som du han finde her på Epilepsiforeningens hjemmeside, er  baderegel nummer et: ”Personer med epilepsi bør aldrig bade alene. Og personen der ledsager dig eller dit barn skal vide, at du/barnet har epilepsi og kende til førstehjælpsrådene.”

Og et af punkterne i førstehjælpsguiden, som man også finder der er – som Aiden instinktivt gjorde – ”Tag fat i personen og støt hovedet så ansigtet er over vandoverfladen. ”

Morgan er overbevist om, at hun ville være druknet, hvis lillebroderen ikke var trådt til, siger hun og omfavner sin lillebror:  ”Du vil for evigt være min helt og hver dag bliver jeg bare endnu mere taknemmelig for, at jeg kan kalde dig min bror. Søs vil altid elske dig.”

CNN  og Epilepsiforeningens baderåd for børn og voksne med epilepsi