29.08.2023

Ny lov: Alle skolelærere skal kunne førstehjælp ved epilepsianfald – i Ohio

Forestil dig, at man i Danmark fik en lov, der krævede, at alle skoler og skolelærere skulle vide, hvad de skal gøre, når en elev får et epileptisk anfald. Sådan en lov har man vedtaget i Ohio og det halve USA

Loven om epilepsi-trygge skoler kaldes ``Sarahs Lov`` og er opkaldt efter Sarah Linardos, der døde som 26-årig af SUDEP. Foto: Privat

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

I 2018 døde 26-årige Sarah Linardos fra Ohio i forbindelse med et epileptisk anfald. Sarah døde af SUDEP i sit hjem, og hendes død kunne derfor ikke have været undgået, hvis der var mere viden om epilepsi og førstehjælp på amerikanske skoler.

Alligevel inspirerede tragedien de amerikanske epilepsiorganisationer til at sætte gang i en kampagne for en lovgivning, der skulle gøre skoler i USA mere trygge for børn med epilepsi. Loven, der kaldes ”Sarahs Lov”, er nu vedtaget i næsten hver anden stat i USA. Senest blev den underskrevet af Ohios guvernør Mike DeWine.

”Sarahs lov” siger, at alle skolelærere og andre fagpersoner på offentlige skoler skal kende til førstehjælp ved epilepsi. Og på de skoler, hvor der går en elev med epilepsi, skal man have en guide og plan for, hvad der skal gøres, hvis eleven får et anfald.

Hvad med Danmark?

I Danmark har vi ikke en lignende lov specifikt målrettet håndtering af epileptiske anfald. I Danmark er der krav om at generel førstehjælp er en del af undervisningen i folkeskolen under det obligatoriske emne færdselslære. Herudover skal førstehjælp også indgå i folkeskolens idrætsundervisning.

• Epilepsiforeningen har forskellige materialer, som kan medvirke til at sikre, at skolen bliver et trygt sted for børn med epilepsi, deres forældre, klassekammerater og skolens personale:
  • Epilepsiforeningen har bl.a. et tilbud til medlemmer om en informatører, der kan komme ud på skolen og fortælle om epilepsi
  • Foreningen har en række gratis pjecer om epilepsi og førstehjælp, som kan bestilles portofrit, ligesom vi man kan læse og se film om førstehjælp på hjemmesiden
  • På foreningens side med materialer kan man også finde skemaet “Min epilepsi” (en pdf), der kan bruges, hvis man vil lave en guide og plan for, hvad der skal ske, hvis et konkret barn får et anfald.
  • Foreningen arbejder selvfølgelig også politisk for at gøre skolerne mere epilepsi-venlige. For eksempel rækker et skolebarns problemer med epilepsi ofte ud over det, der har specifikt med anfald at gøre. Det kan for eksempel være kognitive problemer. Da Sundhedsstyrelsen for nylig udsendte en række anbefalinger om tværsektorielle forløb lød en af anbefalingerne, at fagpersoner som for eksempel skolelærere, der har en elev med epilepsi, skal være opmærksom på, om der opstår kognitive problemer og i så fald tage fat om problemet sammen med forældre og relevante fagpersoner.

Epilepsiforeningen og Epilepsy Foundation