29.08.2023

Efter et anfald: ”Jeg har det som en gammel computer”

Hvordan har du det efter et anfald? Det har vi spurgt folk om på Facebook, hvor mange fortalte om deres hukommelsesproblemer, træthed, smerter, forvirring og at være ked af det.

Et epileptisk anfald er sjældent overstået, når anfaldet stopper, men hvordan føles det egentlig? Det spurgte vi vores følgere på Facebook om. Foto: stockfoto

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Kroppen er øm. Du har hovedpine. Humøret er i bund. Hukommelsen er væk. Du er forvirret. Og du er træt. Meget træt. Det er de oplevelser, der oftest går igen, når man spørger mennesker med epilepsi, hvordan de har det efter et anfald.

Et epileptisk anfald er sjældent overstået, når anfaldet stopper, men hvordan føles det egentlig? Det spurgte vi vores følgere på Facebook om, hvor det især var mennesker med generaliserede anfald, der delte deres stærke oplevelser.

”Har det som en gammel computer, den er svær at starte op igen. Og har jeg lært noget nyt, kort før anfaldet, så skal det læres igen, og ikke lige de første dage efter,” fortæller Jette.

For Marianne kan det tage op til fjorten dage at komme helt til hægterne igen, når hun har haft en stribe af anfald, fortæller hun: ”Hovedet er træt, men jeg kan ikke sove. Jeg føler de første dage efter som om, elektroder kører hen over min pande. Jeg kan ikke fokusere, læse, strikke, kun se ligegyldigt tv, mine muskler er som forsvundet, kan næsten ikke gå, får alligevel smerter i benene. Min mund må også have fået mavesyre, for det føles som om, jeg ikke har emalje på tænderne.”

Kan ikke genkende familien

Når man kommer til sig selv efter et anfald, hvor man ikke har været ved bevidsthed, er mange tit forvirrede:

”Jeg er efterfølgende forvirret, ofte ved jeg ikke, at jeg har haft anfald. Det mærker jeg derimod fordi, jeg enten bliver enormt træt, ked af det eller fryser som et espeløv i et par timer,” fortæller Sif.

Camilla kender også til at være forvirret: ”Træt, forvirret, desorienteret, aner intet som helst om, hvad der er sket eller hvem jeg evt. er sammen med (selv familiemedlemmer kan virke ukendelige). Samtidig er det som om, at alt, hvad jeg har lavet før anfaldet den pågældende dag slettes totalt.”

Det med hukommelsen er Camilla bestemt ikke ene om. Sammen med træthed er hukommelsesproblemer det, allerflest nævner:

”Når jeg har haft anfald, glemmer jeg det, jeg har læst/lært dagen inden. Og så er jeg nødt til at læse det hele igen, hvilket ikke er så fedt”, fortæller Anne. Hun er heldigvis nu blevet anfaldsfri ved hjælp af medicin, og det har også hjulpet på hendes hukommelse.

Hårdt for forældrene

Det er ikke rart at vågne fra et anfald – f.eks. fortæller flere, at de græder. Men det er bestemt heller ikke let at være den, der skal se sit barn have et anfald og kæmpe for at komme til hægterne:

”Vores datter har altid kraftig hovedpine, kaster alt op og når hun først falder i søvn sover hun mindst 10-12 efter et anfald. Hvor hun så er helt frisk igen. Det er hårdt at være i som forældre, da det kan gå et stykke tid før hun falder til ro og ikke kaster op mere,” fortæller Tina.

De mange input, den slags opslag får på Epilepsiforeningen på sin Facebookside, er noget, andre kan bruge. F.eks. skriver Anja: ”Tak for at dele. Min søn har lige fået konstateret epilepsi, og jeres fortællinger giver mig nærmest en aha-oplevelse. Det forklarer i hvert fald en del for mig.”

Epilepsiforeningens Facebookside