01.02.2012

Andre behandlingsmuligheder

Mange nyheder omhandler det stadig voksende forbrug af fx antidepressiv medicin og ADHD medicin. Der stilles spørgsmålstegn ved sandhedsværdien af diagnosen og om medicinforbruget skal være så stort.
På epilepsiområdet kan man spørge, om der skrives for mange recepter ud?
Gavner medicinen? Er medicinen veltolereret uden bivirkninger, er livskvaliteten oppe på næsten 100 % igen, efter at diagnosen blev stillet? Og er det altid den medicinske vej, som er den sikreste at gå? Er det tradition eller skal medicinen kombineres med andre behandlingsmuligheder, når vi taler om epilepsibehandling.
Der er andre behandlingsmuligheder. De andre behandlingsmulighederne har ikke altid så mange studier med sig, og måske er der noget her, som kan give svar på, hvorfor medicinen er den vej som først vælges.
De andre behandlingsmuligheder kan fx være kirurgi. Enten i form af en epilepsioperation eller implantering af en Nervus Vagus Stimulator, VNS. Tal viser at 50-65 % personer som har fået implanteret en VNS oplever reduktion i anfald. Anfaldene bliver afkortet. Forbruget af akut medicin nedsættes. Livskvaliteten øges.
En anden behandlingsform for især børn er diæt behandling. Hos børn er det den ketogene diæt hvor undersøgelser viser at, hver tiende slipper helt af med anfaldene og en stor gruppe oplever betydelige reduktion af anfald.
I England planlægger forskere forsøg med cannabiol i behandlingen. Det har ved dyreforsøg har vist sig at have god effekt. Det er vigtigt at man ikke selv begynder at eksperimentere med behandling af cannabis, da hash både er ulovligt og sundhedsskadeligt.
Af Sygeplejerske Lotte Vinter Andersen