30.01.2012

Europæisk epilepsidag i EU

14. februar er Den Europæiske Epilepsidag. Med ”epilepsiens byrder” som tema markeres den i år bl.a. ved, at formandsskabet for Epilepsy Advocacy Europe (EAE) – en europæisk enhed under IBE (Den Internationale epilepsiforening) – mødes med nogle af de EU-parlamentarikere, der underskrev den europæiske erklæring om epilepsi i september 2011.
Der er planlagt møder med repræsentanter fra ni lande. Der er ikke planlagt møder med nogen danske parlamentarikere.
Samtidig afholder EAE en reception i Europaparlamentet i Strassburg, hvor de bl.a. udstiller billeder fra IBEs "Epilepsi uden ord"-fotokonkurrence. Det danske billede, der vandt konkurrencen, er brugt som illustration på plakaten for Den Europæiske Epilepsidag.
Den Europæiske Epilepsidag markeres på forskelig måde flere steder i Europa. Sidste år var der fx et optog i Georgien (se foto).  Datoen for epilepsidagen er Valentins dag. I Danmark har Dansk Epilepsiforening flere gange benyttet, at Sct. Valentin også er værnehelgen for personer med epilepsi, til en epilepsi-markering.