18.07.2012

Badesæson og epilepsi

Hvis man har epilepsi, skal man tænke sig om inden man begiver sig ud i vandet eller solen. Derfor gengiver vi her baderådene, råd til personer med fotosensitiv epilepsi og et tip, hvis man vil undgå våd medicin.

De generelle baderåd til personer med epilepsi:

•Hvis du skal bade, sejle eller dyrke vandsport – gør det aldrig alene!

• Når du skal i svømmehallen, swimmingpoolen eller ved havet så brug en farvestrålende badehætte, farvestrålende badevinger eller badering eller farvestrålende armbånd.

• Husk at fortælle livredderen om din epilepsi.

• Bad sammen med en person i samme vægtklasse eller mere end dig selv, i tilfælde af du har brug for hjælp i vandet

• Gå ikke i vandet hvis du føler dig utilpas

Når medicinen bliver våd, hvis du fx. ror kajak:

Er det, du opbevarer din medicin i, ikke vandtæt, eller trækker det kondens, så kan løsningen være en madkasse med gummimembran. Madkasser med gummimembran kan købes i de fleste supermarkeder og i forskellige størrelser. Du kan udføre en test ved at lægge en pille i madkassen og læg madkassen i håndvasken, som er fyldt med vand.

Hvis solen giver anfald:

Har du fotosensitiv epilepsi kan du have stor glæde af et par polaroidsolbriller, hvis du vil undgå gener fra lys, der reflekteres fra en urolig vandoverflade eller solskinnet gennem trætoppe, når du er ude og køre på cykel eller i bil. Kommer det blinkende lys pludseligt, kan du dække det ene øje til med hånden. Ved at det ene øje lukkes, nedsættes lyspåvirkningen og derved den irriterende virkning på hjernen.

Læs vores tema om ferie-rejser og epilepsi

Dansk Epilepsiforening ønsker dig en rigtig god sommer

(Kilde Dansk Epilepsiforening)