13.10.2014

Bedre dialog med lægen

Mere end 500 læger, sygeplejersker og andre ansatte i sundhedsvæsenet inviterer nu patienterne til dialog via hjemmesiden www.hejsundhedsvaesen.dk. De sundhedsfaglige ambassadører sender et signal til alle patienter og pårørende om, at man som patient ikke er til besvær. At patienterne skal være med til at træffe beslutninger om egen behandling.
Det skriver Dansk Selskab for Patientsikkerhed i en pressemeddelelse. I pressemeddelelsen siger Ulla Astman, formand for Dansk Selskab for Patientsikkerhed:
”Patienter og pårørende har ofte vigtig viden om f.eks. symptomer eller tidligere sygdomme, der kan være relevant for lægen. Derfor er det vigtigt, at der er en god dialog mellem patienterne, pårørende og det sundhedsfaglige personale. En god behandling begynder nemlig med en god dialog”
Pressemeddelelsen fortæller om en ny spørgeskemaundersøgelse blandt 1000 patienter der viser, at hver fjerde patient (24 procent), der har været indlagt et døgn eller mere, har bekymringer eller spørgsmål, de ikke får talt med personalet om. Undersøgelsen peger på de barrierer, der ifølge patienterne forhindrer dialogen: personalets travlhed, patienterne mener selv, at de mangler viden om deres sygdom og behandling, og de er bange for at være til besvær. Barriererne forhindrer dem i at gøre opmærksom på deres spørgsmål eller bekymringer.
Læs mere om undersøgelsen ”Patienters oplevede barrierer i kommunikationen med personalet” ”Vi håber, at det værktøj, vi introducerer via hjemmesiden hejsundhedsvaesen.dk, vil motivere endnu flere til at stille spørgsmål. Det handler ikke alene om at få den behandling, der er bedst for den enkelte – det handler også om, at man kan undgå fejl og skader, hvis der er en konstruktiv dialog mellem patient og sundhedspersonale”, siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.
Hej Sundhedsvæsen er et samarbejde mellem Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden. Initiativet har som mål at øge patientsikkerheden ved, at patienter og pårørende får mere indflydelse på egen behandling og forløb og er med til at undgå fejl.
Læs mere om Hej Sundhedsvæsen på www.hejsundhedsvaesen.dk, hvor der bl.a. er konkrette råd til hvordan, man får mere ud af konsultationen med lægen. Læs også vores side med gode råd, når man skal til ambulant kontrol. (Kilde: Dansk Selskab for Patientsikkerhed)