12.04.2013

Bedste epilepsi-presse 2012

Hvem har været verdens bedste journalister til at fortælle, skrive og vise noget om epilepsi? Den internationale epilepsiorganisation, IBE, har for fjerde gang uddelt sin internationale journalistpris, Excellence in Epilepsy Journalism Award.

Epilepsiforeninger fra hele verden kan indstille kandidater, og et ekspertpanel udvælger så vinderne i de fire kategorier: Online-medier, radio, tv og trykte medier.

I online-kategorien blev vinderen Laura Piper fra Skotland for en artikel med titlen ”All you need is friends: Teenagers with epilepsy share their story”, der blev bragt på netavisen STV: Edinburgh. Artiklen er en interview-reportage fra et værested for unge med epilepsi. En af de interviewede er Amy, der har kæmpet for at få evnen til at tale og førligheden i højre arm tilbage, efter at hun mistede begge dele i forbindelse med epilepsikirurgi.

Du kan læse artiklen her

Radio-kategorien blev vundet af Kieran Feeney for en serie på fire udsendelser om epilepsi og mennesker med epilepsi. Serien hed “Brainwave” og blev sendt på Midlands 103 Radio, der er en privat radiostation i Irland.

Du kan høre de fire programmer her:Part 1  Part 2  Part 3   Part 4

Tv-teamet Anne Flinkkilä, Sari Valto, Hilkka Yli-Arvo, Päivi Valkama og Anne Kristo (personerne på billedet) vandt tv-kategorien for et program om epilepsi i deres ”Den menneskelige faktor”-programmer, der bliver vist på Finlands nationale tv-kanal, Yle TV1
Her kan du læse om programmet ”Inhimillinen tekijä: Sitten kaikki pimeni”

I kategorien trykte medier vandt Megan Howe for hendes artikel “Getting ahead of epilepsy”, der blev bragt i det australske lægemagasin, Australian Doctor magazine. Artiklen ser på mulighederne for en bedre epilepsibehandling ved hjælp af medicinsk bioteknologi.

Du kan hente artiklen som pdf her

I 2011 gik prisen i trykte medier til den danske journalist Maj My Midtgaard fra Fyns Amts Avis. I år havde Dansk Epilepsiforening indstillet journalist Claus Warncke fra Lastbil Magasinet for hans mange artikler om lastbilsagen, hvor chauffører, der i mange år har fået fornyet kørekortet uden problemer, nu mister deres kørekort til lastbil.

(Kilde: IBE)