16.10.2017

Børn der bliver anfaldsfri klarer sig lige så godt som deres søskende

En amerikansk undersøgelse har set på, hvordan det er gået med job og uddannelse for børn med epilepsi og deres søskende

Børn med en ukompliceret epilepsi, der bliver anfaldsfri, kan voksne op og få samme muligheder som f.eks. deres søskende i forhold til uddannelse, beskæftigelse, familiestatus og kørekort. Det viser en amerikansk interviewundersøgelse.

Det er et forskningsinstitut og børnehospital i USA, der har interviewet 361 mennesker 15 år efter, at de fik epilepsi, og 173 af deres søskende.  I undersøgelsen havde man en ”ukompliceret epilepsi”, hvis det var en epilepsi, hvor der hverken var tale om neurologiske svækkelse, intellektuelle funktionstab, hjernebetændelse eller hovedtraumer som årsag til epilepsien.

De, der havde en ukompliceret epilepsi, klarede sig på de fleste områder lige så godt som deres søskende, hvis de vel at mærke havde været anfaldsfri i mindst fem år:

Anfaldskontrol er afgørende

”Studiet giver yderligere beviser for, at børn der vokser op med en ukompliceret epilepsi og bliver anfaldsfri har en gunstig prognose. Men hvis de ikke har opnået en fem års periode med anfaldsfrihed, så er det mindre sandsynligt, at unge voksne med ukompliceret epilepsi kører bil og afslutter videregående uddannelse”, fortæller seniorforfatter Anne T. Berg ved Stanley Manne Children’s Research Institute og Ann & Robert H. Lurie Children’s Hospital of Chicago.

”Resultaterne viser, hvor afgørende vigtigt det er at opnå anfaldskontrol”, tilføjer den amerikanske PhD’er.

Ann & Robert H. Lurie Children’s Hospital of Chicago. Artiklen findes også på norsk.