28.02.2011

Canadiere med epilepsi overfaldes

En canadisk gennemgang af en regional sundhedsdatabase med 1,4 millioner personer afslørede interessante tal for de 10.240 personer med epilepsis ulykkesstatistik. Hvis man så bort fra personer der havde flere handicap end epilepsi, så var risikoen for selvmordsforsøg og trafikulykker ikke større blandt personer med epilepsi end hos andre. Til gengæld var der en højere risiko for at blive skadet af andre mennesker – fx i forbindelse med overfald.
Dr. Kwon, der står bag undersøgelsen, mener resultatet er interessant, fordi der ofte er fokus på selvmord blandt personer med epilepsi og epilepsianfald som årsag til bilulykker, men at personer med epilepsi bliver skadet af andre overses.
Der mangler viden om, hvilke typer personer med epilepsi, der udsættes for vold og i hvilke situationer det sker, erkender Dr Kwon, der frygter, at nogle fx udsættes for vold i forbindelse med krampeanfald.
Socialrådgiver i Dansk Epilepsiforening, Per Olesen, hæfter sig ved at undersøgelsen efterlader mange uafklarede spørgsmål og at den er lavet i Canada, hvor holdningen til personer med epilepsi muligvis er anderledes end i Danmark: ”Jeg har i mine mange år som rådriver aldrig fået en henvendelse om den slags,” udtaler han.
(Kilde: Epilepsy.com)