02.09.2015

Cannabis-medicin på børsen

Det amerikanske selskab Zynerba Pharmaceuticals har rejst 42 mi.o. dollars (287 mio. kr) til at videreudvikle to mulige lægemidler baseret på cannabisstoffer. Pengene er skaffet ved en børsnotering på Nasdaq Global Markets.
Den ene lægemiddelkandidat, ZYN002, er en gel, som indeholder en syntetisk udgave af cannabidiol (CBD), der er et af de aktive, men ikke rus-frembringede, stoffer i cannabis. Præparatet skal kunne bruges hos patienter med refraktær epilepsi, slidgigt og den genetiske lidelse fragilt X-syndrom. Præparatet forventes at blive undersøgt i de første kliniske studier i anden halvdel af i år, og fase 2a skal starte i andet halvår af 2016.
Det andet præparat, ZYN001, er et pro-drug af stoffet THC, der via et plaster skal gives til patienter med gigtsygdommen fibromyalgi og patienter med perifere neuropatiske smerter. På firmaet Zynerbas hjemmeside finder man bl.a. en række faglige udgivelser om epilepsi og cannabidiol (Kilde: FierceBiotech og MedWatch)