Dansk Studie: Ingen øget risiko for psykiske udviklingsforstyrrelser hos børn trods fædres brug af epilepsimedicin

Forskere fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet finder i et nyt studie ingen sammenhæng mellem fædres brug af epilepsilægemiddel og risikoen for at børn får psykiske udviklingsforstyrrelser.

Det er en anbefaling fra EMA tideligere på året, der ligger til baggrund for den nye danske undersøgelse. Foto: Istock

Af:
Victor Bebe Larsen

Forskere fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet offentliggjorde tirsdag den 4. juni resultaterne af en omfattende undersøgelse. Her havde de undersøgt effekterne af mænds brug af lægemidlet valproat, der bl.a. bruges til behandling af epilepsi, mens sædceller dannes, og risikoen for misdannelser og psykiske udviklingsforstyrrelser hos børnene.

Advarsel mod valproat inden graviditet

Baggrunden for undersøgelsen er en advarsel fra European Medicines Agency, også kaldet EMA, om risiko for psykiske udviklingsforstyrrelser hos børn født af fædre, som har brugt valproat, mens sædcellerne dannes. Advarslen er udstedt, selvom den europæiske bivirkningskomité PRAC ikke har kunnet påvise en sikker sammenhæng mellem mandlige patienters brug af valproat, mens sædcellerne dannes, og en forhøjet risiko for psykiske udviklingsforstyrrelser hos børnene.

De danske forskere er de første til at publicere resultater af et stort studie af sammenhængen mellem fædres brug af valproat og risikoen for misdannelser og psykiske lidelser. Studiet er baseret på data fra 1.235.350 danske børn, der er født mellem 1997 og 2017. Resultaterne i det nye studie støtter dermed ikke op bag konklusionerne i EMA’s nuværende anbefaling om mænds brug af valproat, som du finder her.

Vores resultater viser ikke nogen sammenhæng mellem fædres brug af valproat under sædcelledannelsen og børns risiko for medfødte misdannelser eller psykiske lidelser.

Overlæge på Aarhus Universitetshospital og professor ved Aarhus Universitet Jakob Christensen

I studiet blev 1.340 børn identificeret, hvis fædre havde indløst recepter på valproat, mens sædcellerne dannes inden graviditeten. Efter en gennemsnitlig opfølgningsperiode på over 10 år blev der ikke fundet øget risiko for psykiske udviklingsforstyrrelser, herunder autisme. Der blev heller ikke fundet en øget risiko for medfødte misdannelser blandt børn, hvis fædre havde indløst recepter på valproat, sammenlignet med børn, hvis fædre ikke havde indløst recepter på valproat, mens sædcellerne dannes

– I Danmark kan vi koble komplette data fra meget store sundhedsregistre, og det har givet os mulighed for at sammenligne risikoen for misdannelser og psykiske lidelser hos børn af fædre, der har brugt valproat, med børn af fædre, som ikke har brugt valproat. Vores resultater viser ikke nogen sammenhæng mellem fædres brug af valproat under sædcelledannelsen og børns risiko for medfødte misdannelser eller psykiske lidelser, fortæller overlæge på Aarhus Universitetshospital og professor ved Aarhus Universitet Jakob Christensen.

Ingen signifikant øget risiko

Forskerne har gennemført en lang række supplerende sammenligninger, beregninger og analyser af data i undersøgelsen. Heller ikke disse yderligere bearbejdninger af data har kunnet påvise en signifikant risiko. Julie Werenberg Dreier som er medforfatter på studiet og Seniorforsker på Center for Registerforskning ved Aarhus Universitet forklarer:

– Det kan være en vanskelig sag at undersøge effekter af og bivirkninger ved lægemidler i registerstudier. Helt ideelt set vil vi gerne sammenligne børn af fædre, der har brugt valproat under sædcelledannelsen, med børn af fædre, som kunne have brugt valproat under sædcelledannelsen, men tilfældigvis ikke gjorde det – men dem ved vi jo desværre ikke hvem er.

Hun forklarer, at studiet derfor blandt andet har sammenlignet søskende, hvor faren brugte valoprat før den ene graviditet, men ikke under den anden. Desuden undersøgte studiet også fædre, som brugte andre typer af epilepsimedicin før sædcelledannelsen.

– Ligegyldigt hvilken sammenligning vi lavede, kunne vi altså ikke se nogen forskel på forekomsten af medfødte misdannelser eller psykiske lidelser, afslutter Julie Werenberg Dreier.

Forskerne bag studiet peger dog på, at det er nødvendigt med yderligere forskning for at forstå de potentielle risici ved brug af valproat.

Kilder:
Valproate use during spermatogenesis and risk of congenital malformations and neurodevelopmental disorders in the offspring