”For Flora” blev Stine og Trines motto under verdens hårdeste langrendsløb

Tilbage i slutningen af marts, gennemførte Trine Toft og Stine Lincoln et langrendsløb, der af mange bliver set som det hårdeste i verden. Med sig havde de et flag med Epilepsiforeningens logo og en motivation til at støtte epilepsisagen.

På tre dage skulle Stine Lincoln og Trine Toft tilbagelægge 160 kilometer på ski. Foto: Privatfoto

Af: Victor Bebe Larsen

Arctic Circle Race er et langrendsløb, der finder sted i slutningen af marts, forløber sig over tre dage, og strækker sig over 160 kilometer. Starten er placeret ved den grønlandske vestkyst i den lille by Sisimiut, hvor temperaturen nemt  sniger sig ned til tocifrede minusgrader. Derfor bliver løbet også af mange set som en af de største udfordringer, man kan kaste sig ud i som langrendsløber.

I marts landede veninderne Stine Lincoln og Trine Toft i netop Sisimiut. Målet for dem var klart. Gennemføre Arctic Circle Race, mens de skabte opmærksomhed omkring epilepsisagen.

I månederne op til racet havde de lavet forskellige arrangementer og foredrag, hvor de havde samlet penge ind til Epilepsiforeningen.

Hjernerystelse og venskab

Venskabet opstod under optagelserne til Tv-programmet ”Slædepatruljen,” hvor en hjernerystelse bragte dem sammen. Trine styrtede under en øvelse på ski, og Stine var den første henne ved hende, hvor hun instinktivt undersøgte om Trine havde fået et epileptisk anfald.

– Min datter Flora har epilepsi, og derfor går jeg straks i gang med at undersøge, om Trine har fået et epileptisk anfald. 10 dage inden jeg tog afsted havde Flora et anfald, hvor hun krampede i mine arme. Da jeg får tjekket, at Trine ikke har et anfald, kommer nogen fra tv-holdet og tager sig af hende, fortæller Stine.

Trine blev efter styrtet taget ud af programmet, mens Stine fortsatte, og da optagelserne var slut, gik der ikke lang tid, før de begyndte at planlægge et eventyr sammen.

Min datter Flora har epilepsi, og jeg går straks i gang med at undersøge, om Trine har fået et epileptisk anfald. 10 dage inden jeg tog afsted havde Flora et anfald, hvor hun krampede i mine arme.

Stine Lincoln

Destinationen var Grønland og det berømte langrendsløb Artic Circle Race, og det skulle være med hjernen og epilepsien i fokus.

Kæmpe lokal opbakning

For de to eventyrlystne veninder, var der ikke nogen tvivl om, at det var Epilepsiforeningens arbejde, de ville støtte som en del af langrendsløbet. Motivationen talte, udover over Stines egen datter med epilepsi, nemlig også Trines arbejde som hjerneforsker.

Da de efter nogle måneder med indsamlinger og events til fordel for epilepsisagen landede i Grønland, havde de også et lille flag med foreningens logo på, og deres hjertevarme formål må i den grad siges at have smittet de lokale.

– Der ikke mange, som har løbet det her race i en god sags tjeneste. Vi oplevede en stor opbakning fra de lokale i Sisimiut, blandt andet da vi kom i mål. Der var nogle som havde malet håndlavede skilte. På nogle af dem stod vores egne navne og på andre stod der “Epilepsiforeningen”, siger Trine.

For Flora-øjeblikke

Stines Datter Flora fylder naturligvis meget under hele turen. Datteren fik sit første anfald, da hun var omkring 4 måneder gammel, og først da hun er et år, fandt lægerne ud af, hvad hun fejlede.

– Flora er i dag anfaldsfri, selv om man næsten ikke tør sige det, men hun har ikke haft et anfald i et år. Hun er velmedicineret, men det er jo selvfølgelig ikke omkostningsfrit, eller sundt for kroppen, at tage så meget medicin. Min motivation for at kæmpe den her sag, har også været, at der måske er nogle forskere, som følger med og tænker; ”Lad os kaste nogle flere penge i at udvikle noget medicin”, fortæller Stine i Epilepsipodcasten.

Derfor sendte Stine også mange tanker afsted til Flora undervejs, og de to veninder indførte det, de kalder ”For Flora”-øjeblikke. Både når der skulle tages nogle seje kampe under racet, og når der opstod nogle særlige lejligheder.

Klar på mere

Hvis du vil vide mere om Trine og Stines tur til Grønland, så kan du lytte til den nyeste episode af Epilepsi Podcasten, hvor vi snakker med dem.

Her fortæller de om deres oplevelser og tanker både før, under og efter racet. Her bliver det også afsløret, hvor mange penge de har samlet sammen, og så løfter de to eventyrer også sløret for, at de drømmer om at lave noget lignende engang i fremtiden.

Du kan lytte til Epilepsi Podcasten på Epilepsiforeningens hjemmeside, eller der hvor du normalt lytter til podcasts.