19.05.2016

Det går vores forskningskroner til

Dansk Epilepsiforening sætter igen rekord i støtte til epilepsiforskning. I forbindelse med Epilepsikonferencen den 27. maj i Odense bliver der uddelt 1.673.664 kr. i alt til fire forskningsprojekter, der kan forbedre behandlingsmulighederne for mennesker med epilepsi.
Dansk Epilepsiforening har siden 2010 støttet epilepsirelateret forskning med penge fra Inge Berthelsens legat. Med dette års rekordstore uddeling vil foreningen have støttet forskningen med over fire millioner kroner i alt.
Hver dag får i gennemsnit 12 personer stillet diagnosen epilepsi i Danmark. I alt har ca. 55.000 danskere epilepsi. Langt de fleste kan gøres anfaldsfri ved hjælp af medicin, men cirka hver tredje har en epilepsi, der ikke kan holdes i ave med medicin.

Nervestimuli gennem ørets hud

Nogle af de personer, som ikke kan gøres anfaldsfri ved hjælp af medicin, kan måske få reduceret antallet af anfald markant ved hjælp af en nervus vagus stimulator, VNS. Traditionelt indsættes en VNS under huden nær armhulen, og der trækkes en ledning til vagusnerven, som så stimuleres med elektriske impulser. På Rigshospitalet tester professor Anne Sabers og hendes kollega Lars Rune Christensen i øjeblikket en ny form for VNS – transkutan stimulation af vagusnerven, t-VNS – der bæres ligesom en øresnegl og stimulerer nerven gennem huden. Det projekt vil Epilepsiforeningen støtte med 463.664 kr. Læs mere om projektet om t-VNS Udviklingen inden for genforskning er i rivende udvikling, og i dag kender man mere end 150 gener, hvori forandringer kan føre til epilepsi. Et af disse gener er PCDH19, der giver en kønsbestemt epilepsi, der primært rammer pigebørn. Ud over at være plaget af hyppige epileptiske anfald, kan pigerne udvikle ADHD-lignende træk, og mentalt spænder deres udvikling fra normal begavelse til dyb mental retardering.
Epilepsiforeningen har valgt at støtte Katrin Bamdeg, der er forskningsårsstuderende på Epilepsihospitalet Filadelfia, med 60.000 kr. til et projekt, hvor hun vil følge patienterne og se, hvilken behandling, der hjælper PCDH19-børnene bedst. Læs mere om PCDH19-projektet

Knogleskørhed og skizofreni

En af de mulige bivirkninger ved en række epilepsipræparater er en øget risiko for knogleskørhed. Hvad kan man gøre ved det? For at komme nærmere et svar på det spørgsmål får Ph.D-studerende Sarah S. Diemar og overlæge Noemi B. Andersen fra Rigshospitalet Glostrup 245.000 kr. til projektet: ”Association mellem hyponatriæmi og osteoporose hos patienter med epilepsi”. Læs mere om forskningen i knogleskørhed og epilepsi Endelig kan læge og Ph.D. Jakob Christensen på Aarhus Sygehus se frem til 800.000 kr. til støtte til hans forskning i ”Skizofreni ved patienter med epilepsi” og ”Ulykker hos patienter med epilepsi”. Læs mere om Jakob Christensens projekter Pengene bliver overrakt i forbindelse med Epilepsikonferencen 27. maj. Det er dansk Epilepsiforenings protektor, Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie, der vil overrække de store checks. Legatmodtagerne vil ved samme lejlighed præsentere deres projekter, ligesom tidligere legatmodtagere vil præsentere resultaterne af deres støttede projekter.

Epilepsikonferencen: Spotlight på tidens hotteste emner

Uddeling af legaterne og præsentation af forskningsresultater og projekter er langt fra det eneste der er på programmet på Epilepsikonferencen den 27 maj. I oplæg og workshop vil nogle af epilepsiens førende eksperter tage livtag med nogle af tidens varmeste og vigtigste emner. Se programmet for Epilepsikonferencen og tilmeld dig eventuelt her

Pressetilmelding

Presse, der ønsker at dække uddelingen af forskningslegatet bedes tilmelde sig hos Dansk Epilepsiforening senest 26. maj hos kommunikationskonsulent Per Vad, mobil 29 91 02 33 eller mail: pervad@epilepsiforeningen.dk (Kilde: Dansk Epilepsiforening)