25.02.2013

Epilepsi med danse-joke

Politiken.dk’s sektion med falske nyheder, "Helt normalt", havde forleden som breaking news, at Dansk Epilepsiforening advarer mod det nye livlige danse-fænomen, Harlem Shake. I følge netavisens falske nyhed, så har Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, udtalt: "Ser du en person ligge på jorden og ryste, skal du ikke lægge dig ved siden af og udføre Harlem Shake." og fortalt, det er et problem, at Harlem Shake og epilepsi-anfald forveksles.
I den virkelige verden, peger Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen i en kommentar på, at "Helt normalt"-spøgen er en vittighed om Harlem Shake og ikke epilepsi. Men hun har ikke noget imod humor om epilepsi: "Man bør ikke gøre grin med personer, der har epilepsi eller andre handicap. Men selvom epilepsi er alvorligt, kan en god vittighed om selve lidelsen epilepsi være med til at bryde tavsheden og fordomme om epilepsi."

Landsformanden gør opmærksom på, at foreningen selv har brugt humor til at gøre opmærksom på epilepsi:

"Vi har udgivet tegneseriealbummet "Epilepsi Comix", der var striber med sjove epilepsisituationer. Ligesom vores film til børn, "Turen der gik i fisk", også er holdt i en meget let tone. Da TV-Glad lavede en kampagne med sjove virale film og obs-spot om udviklingshæmmede med epilepsi på arbejdsmarkedet, fik de vores støtte."

Harlem Shake er en ny kult-dansestil. Den ligner en blanding af vild disco-dans, hesteridning- og samlejebevægelser som regel udført med maske på, men ellers begrænset påklædning. Du kan se eksempler på Harlem Shake her.

(Kilde: Politiken.dk og Dansk Epilepsiforening)