Epilepsi Podcasten om alarmer: Hvordan virker de, og hvordan får jeg råd til en?

Hvordan virker en epilepisalarm? Hvor godt virker de? Hvem kan have glæde af dem? Og hvordan får man kommunen til at støtte, hvis man vil have en? Der spørger vi om i Epilepsi Podcasten

I afsnittet ”Epilepsi-alarmer” sætter Epilepsi Podcasten fokus på alarmer. Ved hjælp af eksperter og folk, der selv erfaring med en alarm, søger vi svar på de spørgsmål, mange stiller sig selv:

I studiet har vært Per Vad (t.h. på billedet) besøg af ingeniør Andreas Thirsbro (t.v. på billedet), der arbejder med at udvikle epilepsi-alarmer og har været med til at lave Danish Cares alarm. Vi ringer også til professor og overlæge Sandor Beniczky, der – på internationalt niveau – har været en stort drivkræft i epilepsialarm-forskning. Han fortæller bl.a. om en undersøgelse om brugen af alarmer, som overraskede ham positivt.

Vi taler også med Steen Sommermark, der har en voksen datter på et bosted, der sover med en EpiCare-alarm med kontaktpunkter på hendes madras.

Hvis det ikke var for den alarm, så ville hans datter sikkert have et stort hul i hovedet, fortæller han i podcasten. For når hun har anfald står hun ud af sengen og styrter om i krampen på gulvet eller mod møblerne.

For Steen betyder det, at datteren har fået en alarm, at han kan sove mere trygt om natten. Det gjorde han ikke i mange år, da hun boede hjemme:

“I flere år sov jeg næsten ikke om natten, fordi jeg lå nærmest på albuen og lyttede efter om hun fik anfald.”

Endelig ringer vi til Epilepsiforeningens socialrådgiver Helle Obel. Hun fortæller, hvilke muligheder, der er, hvis man vil have støtte til en epilepsialarm.

Hør den her

Du kan alle afsnit af Epilepsi Podcasten her på hjemmesiden og i de fleste af de apps, hvor du normalt henter dine podcast. Det er f.eks. Spotify, Apple Podcast, Google Podcast, Castbox, iHeartRadio, Deezer, Spreaker og Podcast Addict.

Epilepsiforeningen

Podcasten er lavet af Epilepsiforeningen i samarbejde med Danish Care Technology