10.06.2022

Mindeord Mogens Dam 1935-2022

En af Danmarks mest anerkendte epilepsilæger er død

Mogens Dam er død i sit hjem i Polen d. 4. maj. Han var en af Danmarks mest anerkendte epilepsilæger, og han vil også være et kendt ansigt blandt mange af Epilepsiforeningens medlemmer. Både som behandler, men også som en særdeles markant stemme på epilepsiområdet gennem en lang årrække, hvor han utrætteligt kæmpede for at epilepsipatienter generelt skulle have større opmærksomhed og adgang til den bedst mulige udredning og behandling. Det bør særligt fremhæves, at han var en utrættelig forkæmper for at flest mulige fik adgang til kirurgisk behandling af deres epilepsi.

Karrieremæssigt blev Mogens Dam uddannet lægekandidat fra Københavns Universitet i 1962, og færdiggjorde uddannelsen til neurolog i 1974. Efterfølgende arbejdede han som overlæge i neurologi på Hvidovre Hospital fra 1976 til 1996, efterfulgt af en periode på Rigshospitalet fra 1996 til 1997, og slutteligt på Aarhus Universitetshospital fra 1997 til 2001. Efter dette fortsatte han patientarbejdet via sin private praksis.

Gennem årene besad han en stort antal tillidsposter både nationalt og internationalt; bl.a. har han været mangeårig formand for Dansk Epilepsi Selskab, og han blev også den første danske præsident af den internationale sammenslutning af epilepsibehandlere ILAE.

Mange patienter og pårørende vil kende nogle af de bøger Mogens Dam lavede – først i et makkerskab med en anden kendt epileptolog Lennart Gram, og senere sammen med den seneste modtager af Epilepsiprisen Anne Sabers. Det var bøgerne ”Epilepsi – fordomme og facts” samt ”Tæt på epilepsi”.

Disse bøger var skrevet specifikt til patienter og pårørende, og Mogens Dam havde en særlig kæphest omkring vigtigheden af at være åben om epilepsien. Han så det som vejen til at hjælpe flest mulige til at leve med det bedst mulige liv med sygdommen og sikre omgivelserne viden om epilepsien.

I Epilepsiforeningen har Mogens Dam haft en betydelig plads i foreningens historie gennem tiderne. Han fik eksempelvis overrakt foreningens daværende Sct. Valentinpris helt tilbage i 1970 med ordene at han: ”…havde ydet en relevant, original og energisk videnskabelig indsats, der indenfor flere områder af den medikamentelle epilepsibehandling har en væsentlig praktisk betydning”. Derudover har han bidraget løbende med værdifuld rådgivning og sparring til foreningen, været brevkasseskribent gennem en længere årrække, og Epilepsiforeningen har sågar solgt postkort med motiver udvalgt af Mogens Dam, som også var en stor kunstelsker med en betragtelig egenproduktion.

Æret være Mogens Dams minde.

Lone Nørager Kristensen        Per Olesen
Landsformand                           Direktør