Guide: De her idrætsgrene passer til din epilepsi

Den internationale sammenslutning af epilepsilæger har opstillet nogle bud på, hvilke idrætsgrene der kan anbefales til forskellige typer epilepsi.

ILAEs skema på dansk. Nedenfor kan du downlode det som pdf

Af Allan Hougard
allan@epilepsiforeningen.dk

At fysisk aktivitet er sundt, er de fleste klar over, men mange tror fejlagtigt, at det ikke gælder, hvis man har epilepsi. Den internationale sammenslutning af epilepsilæger, ILAE, har igennem flere år forsøgt at råde bod på den misforståelse, at personer med epilepsi helst skal holde sig i ro og ikke må anstrenge sig fysisk.

For at motivere personer med epilepsi til at dyrke motion og sport, og for at hjælpe dem med at finde ud af, hvilke idrætsgrene, der er forsvarlige at dyrke, når man har epilepsi, lavede ILAE for nogle år side en guide med anbefalinger til, hvilke idrætsgrene lægerne anbefaler til forskellige typer af epilepsi. Guiden bygger på et større studie, hvor en arbejdsgruppe i ILAE har gennemtrævlet alle videnskabelige artikler, der er skrevet omkring epilepsi og fysisk aktivitet.

I sin rapport med resultater fra studiet anfører ILAE, at fordelene ved, at personer med epilepsi dyrker idræt, langt overstiger risikoen, at anfald under fysisk aktivitet er meget sjældne, og at fysisk aktivitet kan være med til at begrænse, hvor ofte en person får anfald og også begrænse, hvor voldsomme anfaldene bliver.

ILAE har i sin rapport gennemgået de fleste kendte idrætsgrene og vurderet idrætsgrenenes egnethed i forhold til personer med epilepsi. Epilepsilægerne har grupperet idrætsgrene i tre kategorier efter den potentielle risiko for skader eller dødsfald, hvis den aktive epilepsiramte skulle få et anfald under den fysiske aktivitet.

Gruppe 1: Ingen betydelig risiko

Gruppe 1 er idrætsgrene, hvor der ikke er nogen betydende risiko for, at nogen kan komme til skade, hvis personen med epilepsi skulle få et anfald under træning eller kamp.  Både for personen med epilepsi, men også for holdkammerater, modstandere, dommer og tilskuer, vurderer ILAE, at der ikke er nogen betydende risiko for skader ved idrætsgrenene i gruppe 1.

Det er:

• Atletik (undtaget stangspring), bowling, judo, brydning, baseball, basketball, cricket, landhockey, fodbold, håndbold, floorball, rugby, volleyball, langrendsski, curling, dans, golf, squash, badminton, tennis, bordtennis og padeltennis.

Gruppe 2: Moderat risiko

Gruppe 2 er idrætsgrene, hvor ILAE vurderer, at der er en moderat risiko for, at personen med epilepsi kan komme til skade, men hvor der ikke er nogen risiko for skader på andre aktive eller tilskuere.

Det er:

• Alpint skiløb, bueskydning, stangspring, skiskydning, triatlon, moderne femkamp, kano, boksning, karate, cykling, fægtning, gymnastik, hestesport, ishockey, skydning, skateboard, skøjteløb, snowboard, svømning, vandski og vægtløftning.

Gruppe 3: Høj risiko

Den sidste kategori af idrætsgrene, gruppe 3, er idrætsgrene, hvor der er en stor risiko for skader eller dødsfald for personer med epilepsi, og hvor der for nogle af disse idrætsgrene også er risiko for, at tilskuere kan komme til skade.

Det er:

• Luftfart, klatring, udspring, hestevæddeløb, motorsport, faldskærmsudspring, rodeo, dykning, skihop, enmandssejlads, surfing og vindsurfing

Download skema

Arbejdsgruppen i ILAE har videre vurderet, hvilke grupper af idrætsgrene, der er egnet til forskellige epilepsi-diagnoser. Vi har i et skema opstillet anbefalingerne fra ILAE, skemaet finder du som PDF på dette link:

Anbefalede idrætsgrene til forskellige typer epilepsi

ILAE’s rapporten “Epilepsy, seizures, physical exercise, and sports: A report from the ILAE Task Force on Sports and Epilepsy