25.10.2017

Epilepsieksperter mødes for at konkretisere behov på epilepsiområdet

En workshop for epilepsieksperter fra hele landet skal formulere konkrete ønsker til, hvordan epilepsiområdet kan få et løft

I morgen (torsdag den 26. oktober) mødes en række epilepsieksperter for at pege på, hvor der med fordel kan tages fat, hvis Folketingets politikere vil lave en generel styrkelse af epilepsiområdet.

Som opfølgning på workshoppen i morgen afvikles en høring den 4. december på Christiansborg, hvor resultaterne præsenteres for inviterede personer fra de politiske partier, ministerier, regioner, kommuner, organisationer, faglige selskaber og eksperter.

Høringen til december er et resultat af bl.a. de samtaler Epilepsiforeningen, Dansk Epilepsi Selskab og Epilepsihospitalet Filadelfia har haft med formanden for Folketingets sundhedsudvalg Liselott Blixt (DF), og sundhedsordfører Flemming Møller Mortensen (S), hvor begge har signaleret, at de ønsker et løft af epilepsiområdet.

Behovet for et løft af epilepsiområdet er bl.a. blevet dokumenteret af en række socialøkonomiske forskningsprojekter, som Epilepsiforeningen har været med til at sikre gennem støtte fra Inge Berthelsens legat. Undersøgelserne dokumenterede de store sociale omkostninger epilepsien har for mange. Og undersøgelserne efterlod også et indtryk af, at der kan være store forskelle på forholdene for epilepsipatienter rundt om i landet.

Du kan læse om de forskellige undersøgelser her.

Det er den faglige organisation på epilepsiområdet, Dansk Epilepsi Selskab (DES), der har inviteret til morgendagens workshop for fagpersoner: ”Vi ønsker at være så skarpe som muligt, når vi går til politikerne, og derfor har vi inviteret alle fagpersoner, der arbejder med epilepsi,” siger Helle Hjalgrim, der er formand for DES og sundhedsfaglig direktør for Epilepsihospitalet Filadelfia, til Epilepsinyhedsbrevet.

Epilepsiforeningens landsformand, Lone Nørager Kristensen (billedet), udtaler: ”Det er et stærkt signal, at fagfolk på området nu går i fælles flok frem mod et ønsket løft af vort område. Det er både tiltrængt og åbenlyst nødvendigt. Så vi kipper hatten for Dansk Epilepsi Selskab og Filadelfia for at forfølge den her sag”, siger hun.

Fem input til et løft på epilepsiområdet

Når epilepsieksperterne mødes for at lave en ønskeliste til politikerne, så tager de bl.a. udgangspunkt i fem input til, hvad der kan give epilepsiområdet et løft, som Epilepsiforeningen og Epilepsihospitalet har formuleret:

1) En styrket indsats for epilepsiområdet i 2018-2020 i sundhedsområdet

2) Der skal fremlægge en plan for epilepsi-indsatsen 2018-2020.

3) Etablering af en landsdækkende kvalitetsdatabase.

4) Forskningen skal styrkes gennem en serie af projekter indenfor det kliniske område, compliance, rehabilitering og socio-økonomiske konsekvenser.

5) Epilepsi styrkes som fagområde gennem formaliseret videreuddannelse.

Epilepsiforeningen og Epilepsinyhedsbrevet