02.12.2015

Svenskere skiver om sammenhæng mellem søvn og epilepsi

Det svenske epilepsiforbunds blad ”Epilepsia” har set på sammenhængen mellem epilepsi og søvn, der  er meget kompleks.

Søvnen er vigtig for mennesker med epilepsi, skriver det svenske epilepsiblad og fortæller, at træthed og dårlig søvn kan fremprovokere anfald. Og med henvisning til professor Matthew Walker, UCL Institute of Neurology i London, fortæller de, hvordan visse typer epilepsi kan give anfald om natten, og hvordan anfald kan forstyrre døgnrytmen. Forskning tyder endvidere også på, at dårlig søvn kan påvirke  hukommelsen, immunforsvaret og humøret i negativ retning.

Visse typer epileptiske anfald kan komme i forbindelse med søvn, enten mens man falder i søvn, under søvnen, under opvågningen eller inden for et par timer efter at man er vågnet. Det er især personer med frontallapsepilepsi, der får anfald om natten, og det er ofte under NREM-søvnen (non rapid eye movement sleep). Det er ofte ophobede anfald, der kommer i en stime kort efter hinanden. Det kan fx være i form af ryk, mærkelige kropsstillinger, bevægelser med arme eller ben, råb eller man går i søvne. Personer med frontallapsepilepsi kan også få anfald om dagen.

Personer med epilepsi kan have uregelmæssigt søvnmønster. Hos nogen kan de natlige anfald forstyrre søvnen, og hos nogen kan anfald om dagen påvirke næste nats søvn. I nogle tilfælde kan et anfald påvirke søvnmønsteret i flere dage.
Det er også værd at bemærke at søvnen  også kan  påvirkes af  forskellige søvnforstyrrelser, som kan  forekomme både med og uden epilepsi, f.eks. søvnapnø og parasomnier.

Epilepsimedicin kan også spille en rolle. Som alt andet medicin kan epilepsimedicin have forskellige former for bivirkninger. Fx kan medicinen i nogle tilfælde påvirke søvnen. Visse præparater er sløvende og kan give træthed, men der er også nogen, der giver en bedre søvn ved at forlænge den dybe SWS-søvn (slow wave sleep).

Epilepsia” kommer med nogle gode råd til at forbedre søvnen.

• Undgå kaffe og andre koffeinholdige drikke inden du skal sove. Vil du have noget varmt så prøv i stedet en mælkedrik. Forskning har vist at koffein, drukket op til  seks timer før man går i seng, kan påvirke ens søvn.
  • Undgå at spise meget eller indtage alkohol sent om aftenen
  • Prøv at gå i seng og stå op på faste tidspunkter
  • Sluk tv’et og computeren i god tid, så du slapper af inden du skal sove
  • Sørg for et godt sovemiljø med et mørkt og køligt værelse
  • Sørg for en behagelig seng og en pude med god støtte
  • Hvis du tager en lur i løbet af dagen, så bør den ikke vare længere end et kvarter. Ellers kan det forstyrre det regelmæssige søvnmønster om natten.

Hvis dette ikke hjælper, så  tal med din læge, som f.eks.  har mulighed for at henvise dig til undersøgelse på en søvnklinik.

(Kilde: ”Epilepsia” nr. 3, 2015)