04.03.2016

EU-politiker går ind i chaufførsag

Medlem af EU-parlamentet Ole Christensen (S) har bedt justitsminister Søren Pind (V) om at hjælpe en lang række danske chauffører med epilepsi, der er kommet i klemme og har mistet lastbilkørekort (gruppe 2 kørekort) og job på grund af en stram dansk fortolkning af et EU-direktiv, der blev indført i Danmark 2012. Ole Christensen bakkes op af Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen.
Det er Fagbladet 3F, der har talt med EU-parlamentarikeren: "Det var ikke intentionen med direktivet, og Danmark står alene i EU med den stramme tolkning. Det har ikke været muligt at finde lignende sager i andre EU-lande. Jeg har også spurgt Kommissionen flere gange til sagen. Svaret er, at Danmark gerne må administrere, så chaufførerne ikke mister kørekortet. Jeg håber, Søren Pind vil ændre praksis hos de relevante myndigheder," siger Ole Christensen.
Han peger på, at problemet skyldes, at de danske myndigheder fortolker reglerne generelt. Selvom bekendtgørelsen giver mulighed for individuel vurdering og dispensation, der gør, at chauffører får mulighed for at beholde kørekortet.
Dansk Epilepsiforening kender til problemet og har tidligere rejst sagen politisk, ligesom foreningens socialrådgiver har rådgivet flere af de ramte chauffører: ”Jeg har i rådgivningen talt med chauffører, som har været anfaldsfri i både 10, 20 og flere år og alligevel mister deres gruppe 2 kørerkort, det vil sige ”det store” kørekort, fordi de har epilepsi og dermed er medicineret. Uanset de ikke har anfald, får de ikke lov at køre fordi de BÅDE skal være anfalds- OG medicinfri i 10 år. EU-direktivet blev implementeret i Danmark i 2012 og en undersøgelse foretaget i Dansk Epilepsiforening blandt nogle medlemmer viser, at det har haft hvad jeg vil betegne som vidtrækkende konsekvenser for de berørte chauffører. Jeg er helt enig i, at der bør foretages en individuel vurdering af, om den enkelte chauffør reelt udgør en større risiko i trafikken end andre,” siger Helle Obel, der er socialrådgiver i Dansk Epilepsiforening.
I EU-parlamentet undrer Ole Christensen sig over, hvorfor de danske myndigheder ikke bruger dispensationsmuligheden, når der er andre lande, der gør det: "Vi skal naturligvis ikke have chauffører på de danske veje, der udgør en fare for trafiksikkerheden. Men chauffører, der modtager den rette behandling mod epilepsi, kan fungere som fuldt ansvarlige og sikre lastvognschauffører. Præcis som de gjorde før 2012", siger han til Fagbladet 3F.
Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen er helt på linje med EU-parlamentarikeren: ”I Dansk Epilepsiforening har vi tidligere advokeret for, at det skulle være muligt at tage individuelle hensyn til de mennesker, som er blevet klemt imellem de gamle danske regler og så de nye EU-regler. Nu hører vi så fra en EU-parlamentariker, der har spurgt kommissionen, at Danmark godt kan tage særlige hensyn, samt man gør det i andre EU-lande. Jeg synes, at de danske myndigheder skylder os og lastbilschauffører et svar på, hvorfor vi ikke gør det her i Danmark.”
(Kilde: fagbladet3f.dk og Dansk Epilepsiforening)