03.03.2016

Kød på konferenceprogrammet

Epilepsikonferencen 27. maj 2016 byder på professorer, overlæger, forskere og andre eksperter, der blandt andet fortæller om fremtiden for epilepsibehandling, dødelighed, diagnosticering og behandling af børn, voksne, kørekort, kirurgi, skolegang, seksualitet og cannabis. Overskrifterne og en del af oplægsholderne har været kendt en stykke tid, men nu har vi mere information om hvad der gemmer sig bag oplæggenes overskrifter. Hent programmet for Epilepsikonferencen 2016 Tilmeld dig konferencen i epilepsibutikken.dk Det er ca. 150 år siden, at man for alvor erkendte, at epilepsi skyldes en sygdom i hjernen. Behandlingsmulighederne var på det tidspunkt ganske beskedne. Professor, overlæge dr. med. Anne Sabers følger i sit foredrag, hvordan behandling af epilepsi i denne periode har udviklet sig både medicinsk og kirurgisk og ser på hvad mulighederne for behandling af epilepsi muligvis vil udvikle sig til i fremtiden.
Hvad er konsekvenserne af den epilepsibehandling patienter i Danmark får? Det har professor Poul Jennum forsket i. På konferencen vil der blive uddelt forskningsmidler fra Inge Berthelsens fond. I den forbindelse fortæller professoren om sin undersøgelse af sundhed, dødelighed og socialøkonomiske forhold blandt patienter med epilepsi i Danmark.
Overlæge Jakob Christensen er en anden forsker, der tidligere har fået forskningskroner af Epilepsiforeningen. Han fortæller om sin forskning i dødelighed ved epilepsi. Personer med epilepsi har en markant øget dødelighed sammenlignet med personer uden epilepsi, og Jakob Christensen vil præsentere den nyeste viden på området og komme med forslag til, hvordan den øgede dødelighed forhåbentligt kan mindskes.
Efter en frokostbuffet med brain-food står programmet på workshops, hvor man kan nå at høre fire af oplæggene. Og der er spændende ting at vælge i mellem.
For eksempel holder overlæge Kern Olofsson et oplæg om børneepilepsi, de forskellige epilepsiformer i børnealderen, deres udredning og medicinsk behandling. Han gennemgår også mulighederne for neurokirurgisk behandling, behandling med særlige diæter og VNS.
Så er der visse voksne med epilepsis problemer med for eksempel kørekort. Hvad skal vægtes højest: Mennesker med epilepsis ret til, lige som alle andre, at kunne køre bil eller den risiko, som epilepsi kan medføre i trafikken? Hvad er baggrunden for de nuværende regler og er de rimelige? De seneste stramninger i EU-reglerne har haft stor betydning for mange med stort kørekort. Hvad vej går udviklingen? Der bliver gode muligheder for at drøfte forskellige aspekter af emnet ud fra deltagernes egne erfaringer og ønsker, når embedslæge Henrik L. Hansen og overlæge Birthe Petersen holder oplæg om "Kørekort; kontroverser og trafiksikkerhed."
En af de ting det er svært, men vigtigt at tale om er ”Epilepsi og seksualitet”. Derfor tager sygeplejevejleder Minna Litman og forskningssygeplejerske Marian Christin Petersen fat på emnet og ser blandt andet på årsager til seksuelle problemer i forbindelse med epilepsi og epilepsimedicin, og seksualitet og anfald.
Så har der været oplæg om både død og sex, så mangler der næsten kun stoffer. Det emne kommer på sin vis også op. Overlæge og formand for Dansk Epilepsi Selskab, Helle Hjalgrim, holder oplæg om "Medicinsk cannabis; hvad er op og ned i debatten? Og hvor er vi i DK?"
Hun stiller og svarer blandt andet på spørgsmålet: Hvorfor kan vi ikke bare anvende cannabisholdige præparater fra i morgen, hvordan udvikles medicin og hvorfor tager det så lang tid? Hvilke resultater om behandling med cannabisholdige præparater er der på nuværende tidspunkt?
Hvis nogle af oplæggene lyder lidt tunge, så bliver der løsnet op for det hele når brødrene Anders og Peter Lund Madsen overtager scenen og underholder med emnet "Hjernen & Jahatten – det hele bliver bedre i morgen". Peter Lund Madsen er læge og har forsket i hjernen. Anders er… Anders og har engang været indlagt med absencer. Sammen vil de på hver deres måde fortælle og demonstrere, hvorfor alting nok skal gå, og at det hele efter al sandsynlighed vil ende godt.

Tid, sted og tilmelding

Det foregår den 27. maj kl. 9.00-17.50 på Radisson Blu H.C. Andersen, Claus Bergs Gade 7, 5000 Odense C.
Pris: 495 kr. for medlemmer af Dansk Epilepsiforening. 995 kr. for ikke-medlemmer.
Tilmelding: epilepsibutikken.dk eller tlf. 66 11 90 91
(Kilde: Dansk Epilepsiforening)