12.02.2013

Få bisidder i klagesager

Dansk Epilepsiforening er medlem af Danske Patienter, som nu er klar med en bisidderordning og til at modtage henvendelser fra patienter, der har behov for at have en bisidder med, når de skal til dialogsamtale med de sundhedsprofessionelle, som de har klaget over.
Danske Patienter har uddannet erfarne og kompetente bisiddere til at deltage i lokale dialogsamtaler med sundhedsvæsenet, i forbindelse med at en patient har klaget over sit behandlingsforløb. Bisidderen fungerer som støtte for patienten, som af flere årsager kan have svært ved at gennemføre samtalen alene.
Mange patienter tager en pårørende med til samtalen, men hvis patienten foretrækker en udenforstående – eller hvis de ikke kender nogen, de kan tage med – så er der frem til september 2013 mulighed for, at patienter i Region Hovedstaden, Region Midtjylland og Region Syddanmark kan benytte sig af Danske Patienters bisidderordning. Bisidderordningen er finansieret af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.
Man kan kontakte Danske Patienter på telefon: 33 41 47 57, eller mail: info@danskepatienter.dk (Kilde: Danske Patienter – Læs mere om Bisidderordningen)